Girya minnner kanskje om bowling, men hold godt fast på kula! Ill.foto: Elixia Foto: Foto: Elixia
Girya minnner kanskje om bowling, men hold godt fast på kula! Ill.foto: Elixia Foto: Foto: ElixiaVis mer

De hippeste treningsformene

Russiske jernkuler, maskindans og Mozart til syklingen. Her er siste nytt på treningsfronten.

Har du ennå ikke fått satt ut i livet nyttårsløftet ditt om å begynne å trene? Treningssentrene gjør nå sitt for å få deg til å komme og svette hos akkurat seg.

Nye og uvanlige treningsformer er ett av lokkemidlene. Vi har sett på noe av det ferskeste på treningsfronten i Norge. Kanskje kan det hjelpe deg å få rumpa opp av sofaen og inn i treningsbuksa?

Torsdag presenterer DinSide også pristest av treningstilbudene.

Slik får du stram rumpe

SATS:

For deg som ikke allerede synes det er vanskelig nok å holde styr på føtter og hender. Illustrasjonsfoto: SATS Foto: Foto: SATS Vis mer


SatsGliding30: En 30-minutters gruppetreningstime med fokus på styrke- og stabilitet. Ved hjelp av såkalte disker som skaper ustabilitet, utfordres kjernemuskulaturen på en ny måte. Diskene glir lett på underlaget og blir brukt på mange morsomme og utfordrende måter under timen.

SatsSykkelKlassisk: Lei av at dunk-dunk-musikken overdøver dine egne tanker på spinningtimen? Nå kan du få mentalt påfyll med Mozart og Beethoven mens du drømmer deg bort og tråkker så svetten renner. Dette tilbudet er foreløpig bare tilgjengelig på Sats Bekkestua og Asker i Oslo-området og Sats Bergen, men vil etter hvert bli lansert i hele Norden.

SatsMaskinDans: Dansematter har blitt noe av det mest populære tilleggsutstyret til spillmaskiner over hele verden. Nå er dette blitt en gruppetime hos SATS. Instruksjonene kommer fra skjermen foran deg, og dansemattene registrerer trinnene dine. Nå testes treningsformen ut i senterne på Njårdhallen i Oslo og Lillestrøm. Retter seg i hovedsak mot gruppene barn, unge og familie.

Les også: Sjekk vilkårene før du trener

ELIXIA:

Stretching: Nå skal ikke uttøying lenger bare være noe du mer eller mindre motvillig avslutter treningsøkta med. En egen stretchingtime skal gjøre deg mer fleksibel og gi deg økt kroppsbevissthet. Fungerer også avslappende og nedstressende. Lengden på timene vil variere fra senter til senter, med en varighet på 20 til 60 minutter.

Styrke & Core: Effektiv styrketreningstime der en jobber med egen kroppsvekt, stepkasse og vektstenger. Styrker kjernemuskulaturen og andre muskelgrupper samtidig som kroppsholdningen blir bedre.

Girya minnner kanskje om bowling, men hold godt fast på kula! Ill.foto: Elixia Foto: Foto: Elixia Vis mer


Girya: Om du er lei av vanlig styrketrening, gå tilbake i tid og forsøk Girya, en over 100 år gammel treningsform som stammer fra Russland. Med en tung, kule formet omtrent som en bowlingkule med håndtak, trenes styrke, bevegelighet, hurtighet, koordinasjon og kondisjon. Kulene finnes i ulike tyngder, alt etter nivå og ønsket intensitet. Ved hjelp av kulene kan man trene hele kroppen.

Les også: Trening mot slapphet

KRØNSJ:

Kogi: Kombinasjon av kondisjon og ashtanga yoga/styrke. Bevegelsene er hentet fra kampsport for å trene balanse og eksentrisk styrke, fra dans for å trene bevegelse og kondisjon, og tradisjonell aerobic for å få opp pulsen. Målet er å trene opp kjernemuskulaturen, kondisjon, fleksibilitet og holdning. 30 minutter kondisjon og 30 minutter yoga/styrke.

FRISKIS & SVETTIS:

Sirkeltrening: Sirkeltrening i en time med ulike apparater. Enkel og effektiv styrke- og kondisjonstrening der koordinasjonsferdighetene ikke trenger å være høye. Du jobber på ulike stasjoner i rundt ett minutt, hvor du trener alt fra styrke i rygg og armer til spenst og holdning.

3T:

Power vann: Her får du en real kondisjonsøkt i vann hvor pulsen skal ligge på 70-95 prosent av makspuls hele veien. Det er 12 ganger mer motstand i vann enn på land, så det gir god styrketrening, samtidig som treningen er skånsom for leddene.

Hva kan du om sport og trening? Ta testen her