Ikke noe av dette er bestilt av Kristina Picard. Likevel renner det inn med hentelapper, SIM-kort og PIN-koder i postkassen hennes. Foto: Per Ervland
Ikke noe av dette er bestilt av Kristina Picard. Likevel renner det inn med hentelapper, SIM-kort og PIN-koder i postkassen hennes. Foto: Per ErvlandVis mer

– De henter iPhones i mitt navn

DinSide-journalist utsatt for identitetstyveri.

Onsdag 14. oktober ramlet det fem like brev inn i postkassen til DinSide-journalist Kristina Picard. Alle var fra Telenor mobil, som takket for at hun hadde blitt kunde. Med hver sending fulgte SIM-kort og nytt mobilnummer.

I samme postsending fikk mannen hennes brev fra både Telenor og Netcom, med det samme budskapet: Velkommen som kunde - her er ditt nye SIM-kort.

Problemet var bare det at ingen av dem hadde bestilt SIM-kort fra telefonselskapene.

– Både mannen min og jeg har mobilabonnementer gjennom jobben, og hadde ikke bestilt verken nye telefoner, eller SIM-kort, så jeg skjønte raskt at noe var galt, sier Kristina Picard.

Hun ringer til Telenor, og får vite at det var bestilt enda flere mobilabonnementer i hennes og mannens navn.

– Jeg fikk selvfølgelig sperret alle sammen. Det samme måtte jeg gjøre hos NetCom.

Må finne seg i identitetstyveri

Pakkene allerede hentet

De som har bestilt abonnementene, har gjort dette for å sikre seg billige telefoner. Både i nettbutikken til Telenor og i nettbutikken til NetCom har det blitt bestilt dyre iPhone-, Nokia- og Sony Ericsson-telefoner samt en bærbar PC. Det underlige er at de er bestilt til Picards adresse.

– Jeg har snakket med NetComs og Telenors nettbutikker, og de forklarer at de aldri sender ut pakker til annet enn folkeregistrert adresse. Dermed trodde jeg det ville bli vanskelig for svindlerne å få tak i pakkene.

Slik var det imidlertid ikke. Når Picard tar kontakt med nettbutikkene, viser det seg at så mange som åtte forsendelser allerede er hentet på postkontoret - til tross for at flere av hentelappene ligger hjemme hos Picard og mannen.

Det er mye å rydde opp i hvis du blir utsatt for identitetstyveri. Foto: Per Ervland Vis mer


- Ja, dette har vært god butikk for svindlerne. De får mobiltelefonene, og jeg får i teorien dyre regninger fra mobilselskapene. Svindlerne har bundet seg til de dyreste abonnementene, antakelig for å få mobiltelefonene så billig som mulig, sier Picard.

Personnummer på avveie

Det eneste som kreves for å handle billige mobiltelefoner hos nettbutikkene til NetCom og Telenor, er et personnummer og en e-postadresse. Hvordan svindlerne har fått tak i personnummeret, aner ikke Picard.

– Jeg har ikke mistet noe bankkort eller kredittkort og aner ikke hvordan noen har fått tak i personnummeret mitt. Vi har imidlertid en mistanke om at uvedkommende har fått tak i min manns personnummer i sommer da et nytt kredittkort ble borte i posten.

Det er imidlertid ikke brukt kredittkort i handelen i nettbutikkene. Det holder med personnummer. Hos Telenor kan du be om faktura, mens hos NetCom er pakkene sendt i oppkrav til 91 kroner per stykk, en liten pris å betale for iPhone til flere tusen kroner stykket.

De vet alt om deg - bør du være skeptisk?

Enkelt å finne sporingsnummer

Både nettbutikkene og Posten har nøyaktige data på når de ulike pakkene er hentet ut fra St. Hanshaugen postkontor i Oslo.

– Jeg håper derfor det er mulig for politiet å oppklare dette. Jeg reagerer imidlertid på at det er så enkelt å få hentet ut pakkene hos Posten. Jeg sitter med to av pakkelappene hjemme, men sendingene er for lengst hentet på postkontoret, sier Picard.

Jørn Michalsen, informasjonsjef i Posten Foto: Birger Morken/Posten Vis mer


Alt du trenger for å få utlevert pakken på postkontoret er pakkens sendingsnummer. Både Netcoms og Telenors nettbutikk opplyser om dette sendingsnummeret dersom kunden ønsker det. Det oppgis per telefon, på e-post eller ved å logge inn på egne sider i nettbutikken.

Men krever ikke Posten at du skal legitimere deg når du henter pakken?

– Dette med legitimasjon er litt komplisert fordi vi har så mange produkter. Når det er bedrifter som sender ut pakker, er det de som bestemmer om personer skal legitimere seg når de henter den. Ønsker avsender å kreve legitimasjon, koster dette koster noe ekstra. Ofte tenker avsender at problemet knyttet til dette er så lite, at det ikke er verdt de ekstra kronene, sier informasjonssjef i Posten, Jørn Michalsen til DinSide.

- Ufattelig trist

Kommunikasjonsjef Øyvind Vederhus i Netcom synes det er sterkt beklagelig at Picard-familien har blitt utsatt for svindel.

Øyvind Vederhus, kommunikasjonsjef i Netcom Foto: Netcom Vis mer


- Først vil jeg si at det er ufattelig trist at noen har blitt utsatt for dette. Det er trist og dumt og beklagelig hver gang noe slikt skjer. Det er dessverre slik at det finnes årlige svindeltilfeller, sier Vederhus.

Han forklarer at de kontinuerlig ser på hvilke rutiner som er best for bedriften og kundene.

– Generelt handler dette om at vi må finne en balanse når det kommer til netthandel. Kunden vil ha det enkelt, samtidig må vi påse at tryggheten og sikkerheten er ivaretatt. Dette er en kontinuerlig prosess, vi ser på disse rutinene hele tiden, sier Vederhus.

Må selv anmelde

Både Telenor, NetCom og Posten ber Picard og mannen gå til politiet og anmelde forholdet.

– Det har jeg selvsagt gjort, men jeg reagerer på at det tydeligvis er nokså enkelt å foreta et identitetstyveri av denne typen. Dette har allerede kostet meg timesvis med arbeid, og hvis jeg ikke rydder opp, vil det bli fremmet økonomiske krav mot meg. Som forbrukerjournalist har jeg trening i slike saker, men dette kan jo skje hvem som helst, og bevisbyrden ligger på den uskyldige parten, sier Picard.

Telenor undersøker saken

Telenor er også informert om saken, men ønsker ikke å komme med en kommentar før de har fått undersøkt alle detaljer.

OPPDATERT: Telenor og Netcom endrer løsningene