De gamle må bytte såpe!

Reklamebransjen ville fått et oppsving om eldremarkedet måtte bearbeides mer. Er du femti pluss? Føler du deg som en? Ta og bytt såpe!

Nei, heller ikke vi klarer å la være å kommentere senioraksjonen. Kalle Lisberg, Rolv Wesenlund & Co krever for en gang skyld ikke mer penger og enerom på sykehjem. De krever å få jobbe mer og de krever at det skal bli færre pene ungdommer på tv. Det første kravet innfrir vi med én gang. Bare jobb! Det andre er også lett, men det krever litt egeninnsats.

Smertefritt

Det eneste som skal til, er at alle eldre neste gang de er i butikken kjøper såpe, shampoo, oppvaskmiddel, tannpasta, frokostblanding, ost og melk av et annet merke enn det de hittil har brukt. Dette er i sannhet intet stort offer. Solidox og Colgate koster det samme, smaker det samme og virker like bra.

Jon Erland Madsen Vis mer

De eldre, om disse defineres som over 50, er selvfølgelig en stor og voksende gruppe med et høyt konsum. Men det har ikke vært rettet mye merkevarereklame mot gruppen, for det har vært alminnelig antatt at det uansett ikke nytter å få gamlingene til å bytte merke.

Fett og slapt?

Når du er 50, har du kanskje ikke løst alle livets gåter, men du vet hvilken tannkrem du bruker. Når de eldre ikke er i målgruppen for reklamen, som finansierer mesteparten av fjernsynssendingene, er de heller ikke målgruppe for programinnholdet. Det er derimot aldersgruppen 17-24, de unge og ubefestede tannkremsjeler, de som enda ikke har truffet sitt livsvalg av shampoo.

Vær illojal!

Men om dette mønsteret plutselig skulle bryte sammen, vil annonsørene måtte tenke anderledes. Om en svekket merkelojalitet blant eldre skulle gi store og uventede forskyvninger i markedsandelene til merkevarene, måtte produsentene pøse inn reklame rettet mot eldre for å beholde sine markedsandeler. For at reklamefolkene skulle treffe dem, måtte fjernsynet sende flere programmer beregnet på et eldre publikum. Og den først og fremst lettkledde Britney Spears hadde måttet begynne på skolen igjen.

Helt gratis

Det beste med en slik aksjon er at Wesenlund og Co ville fått all mulig markedsstøtte til den omtrent gratis. Reklamebransjen ville fått et oppsving om eldremarkedet måtte bearbeides mer, og stiller sikkert gratis opp. Alle aviser vil åpne sine spalter, i håp om flere annonser i fremtiden. Så sett igang: Vær ikke en tåpe - ta og bytt såpe!