Illustrasjonsftoo: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsftoo: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

De 10 største slankebrølerne

Slåss du mot vektnåla? Slik unngår du de vanligste tabbene.

Det går mot vinter og høst, og det er like før du må inn i høstkåpen og skibuksen som du vet satt mye bedre i fjor enn det den vil gjøre i år.

Men tyr du til alle mulige slags slanketips vil det kanskje vil føre til at du legger på deg istedenfor å gå ned i vekt.

Her er de verste slankefeilene og råd til hvordan du unngår dem:

1. Du hopper over måltider. Dette er en dårlig måte å gå ned i vekt på, for det kan resultere i at du kompenserer for de kaloriene du har spart, ved å spise mer på et senere tidspunkt. Da kan du raskt miste kontrollen.

Anbefalingen er å spise tre hovedmåltider om dagen; frokost, lunsj og middag samt to mellommåltider i løpet av dagen. Dette vil holde blodsukkeret stabilt.

Les også: Dropp de dårlige matvanene

2. Skrubbsulten når du handler. Styr unna matbutikkene når magen roper etter mat, for ellers vil du garantert ende opp med å fylle handlevognen din med flere søte og fete matvarer. Spis før du går og handler, ha med en handleliste og hold deg til denne!

3. Usunn snacks. Kjeks, rosiner og loff sender blodsukkeret ut på en berg-og-dalbanetur. Spis heller et godt mellommåltid som metter magen over lenger tid, som grovt brød med en mager ost.

Frisk opp fruktvanene!

4. Kosespising om kvelden. Ja, det er hyggelig med litt kveldskos, problemet er bare at du mest sannsynlig har dekket ditt daglige kaloribehov alt og dermed legges de ekstra kaloriene over i den oppbrukte dagskvoten. Og du vet hva det betyr? Det vil lagre seg som fett. Hvis du må ha noe om kvelden, spis heller sunn og kalorifattig snacks som grønnsaker. Trangen etter søtsaker vil etter hvert avta. Det kan også være fornuftig å unngå altfor stillesittende aktiviteter om kvelden.

Dette gjør du når søtsuget kaller

5. Du kaster deg over alle slankekurer. Ikke zapp rundt mellom forskjellige slankekurer, slik du gjør med TV-en. Det eneste som hjelper, til syvende og sist, er å legge om kostholdet og bli mer aktiv.

Er din slankekur farlig?

6. Du kutter ut alt brød, ris og pasta. Problemet med dette er at det er svært vanskelig å praktisere i den virkelige verden. Samtidig vil fordøyelsen gå i stå og overskuddet daler. Løsningen er heller det stikk motsatte: Gi litt plass til karbohydratene, men spis heller med måte.

Atkinsdietten, som kutter ut karbohydrater, er farlig mener eksperter

7. Du beveger deg for lite. Du tror kanskje at slankekuren din skal gjøre susen, og at du ikke må røre mer på deg? Vel, rører man for lite på seg er det ikke plass til noen større matutskeielser. Og det er jo litt trist? Det blir derimot plass til slike utskeielser hvis du går en rask tur, spiller litt ball med barna eller sykler til jobben. Prøv å være i aktivitet minst 30 minutter om dagen.

Litt trening er nok

8. Du er for sosial. Det er selvfølgelig ikke noe negativt i å være sosial, problemet er bare at sosialt samvær ofte involverer kaloririk mat og drikke. Vurder om ikke samværet kan foregå på en mer aktiv måte, som med en sykkeltur, kanotur eller spasertur i skogen.

9. Du drikker kaloriene. Det er ikke bare mat som inneholder kalorier, men drikkevarer også. Og noen kan til og med være noen skikkelige kaloribomber! Styr unna sukkerholdige drikkevarer som brus, saft og juice. Og begrens mengden med alkohol til noen få enheter i uken.

Så mange kalorier inneholder alkoholen

10. Du spiser galt. Når du slanker deg, gjelder det å danne seg litt kunnskap om hva du bør spise og hva du bør holde deg unna. Du bør for eksempel unngå bløt og energitett mat, for mat uten fast struktur gir ikke fordøyelsessystemet nok å jobbe med. Spis så grovt som mulig, som mat rik på fullkorn og grove grønnsaker. Spis skåret kjøtt i stedet for hakket, fast ost og ikke smøreost og hel frukt i stedet for juice.

Kilde: Jyllands-Posten