2 for 40: Slike plakater er enkle å se hos Narvesen, men mange av kioskene sliter med å oppgi pris på enkeltvarer.
2 for 40: Slike plakater er enkle å se hos Narvesen, men mange av kioskene sliter med å oppgi pris på enkeltvarer.Vis mer

Dårlig prismerking hos Narvesen

Kan bryte reglene, ifølge Forbrukerombudet.

Da DinSide nylig foretok en prissjekk av kioskvarer, slet vi med å finne priser på enkelte varer hos Narvesen, noe som gikk igjen som fenomen da vi dobbeltsjekket nettopp dette i flere av kjedens kiosker.

Den dårlige prismerkingen kan bety at Narvesen bryter reglene, ifølge Forbrukerombudet.

Ikke mulig å finne pris

Jo Gjedrem i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet Vis mer

Det var spesielt på drikkevarer og yoghurt vi slet med å finne pris på enkeltvarer hos Narvesen.


Det er en forskrift til Markedsføringsloven som bestemmer hvordan prismerking skal foregå. Prismerkingsforskriften sier at det skal opplyses om priser i butikkene slik at forbruker lett kan se dem.

– Jeg kjenner ikke til Narvesens praksis i forhold til prismerking, men generelt skal man oppgi pris på enkeltvarer. Hvis ikke er det et brudd på denne forskriften, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

– Forbrukerombudet mener at det å ikke opplyse om priser på en enkeltvare er et brudd på Prismerkingsforskriften. Hva tenker dere om dette?

– Narvesen skal selvsagt ha prismerkingen sin i orden, så hvis enkelte butikker ikke gjennomfører dette 100 prosent, må vi umiddelbart få dette på plass. Denne prismerkingen er også grunnlaget for å kjøre våre populære kampanjer, sier Stian Breivik, markedssjef i Narvesen.

Les også: Nå er det priskrig blant disse konkurrentene

Priser for to varer, ikke for én

Plakater med følgende påskrift var langt mer synlige enn enkeltprisene, som vi tilslutt måtte spørre om i kassa:

"Alltid hos Narvesen: 2 for 40,- for valgfri 0,5 liter juice, brus eller vann" og God morgen yoghurt og banan: 20,-"

Jo Gjedrem forteller på generelt grunnlag at Markedsføringsloven krever at butikken oppgir hvor stort prisavslaget er ved kampanjer og tilbud.

Han legger til at det ikke er avgjørende om uttrykkene "salg" eller "tilbud" blir brukt.

– Alle begrep som lover at varene er satt ned i pris utløser krav om at prisfordelen oppgis, for eksempel "50 prosent avslag" eller "2 for prisen av 1". Markedsfører man slik og samtidig oppgir prisen på varen, er dette kravet oppfylt. Hvis ikke, er det et brudd på Markedsføringsloven, sier Gjerdrem.

– Er dere enig i at dere villeder kundene ved salgsinformasjon som "Alltid: 2 for 40,- på valgfri drikke" når dere ikke samtidig oppgir priser på enkeltvarene?

– For oss er det viktig å ha god og riktig prisopplysning, slik at kundene opplever både en god handel og at de enkelt finner prisene på varene våre. Kunden er øverste sjef i så måte. Vi er takknemmelige for tilbakemeldinger hvis dette ikke er i orden i enkelte av våre butikker, sier Stian Breivik i Narvesen.

Les også: Sjekk forskjellen på salg og opphørssalg!