EFFEKT: Hvis man danser en halvtime i løpet av julebordet, vil man absolutt få en effekt med tanke på forbrenning av kalorier, sier ekspert. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
EFFEKT: Hvis man danser en halvtime i løpet av julebordet, vil man absolutt få en effekt med tanke på forbrenning av kalorier, sier ekspert. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer

Dans bort ribbefettet

Elsker du ribbe og pølse? Gjør kroppen din en tjeneste og legg inn en spenstig samba på julebordet.

«Hvis man danser en halvtime i løpet av julebordet, vil man absolutt få en effekt med tanke på forbrenning av kalorier.»


Desember er tiden for julebord, mye god mat og kanskje litt for lite bevegelse sett i forhold til matinntaket. Men har du tenkt på at den morsomme og sosiale aktiviteten dans kan hjelpe deg å bli kvitt ribbefettet?

- Dans kan være god trening, i alle fall hvis man tar i litt og holder på en stund. Men spiser du mye god mat på fest, som ribbe, fete sauser og smør, skal du danse veldig mye for å få det bort med det samme. Velger du den litt magrere varianten som for eksempel torsk eller renskåret kjøtt, er det litt mer håp, sier kostholdsekspert Jeanette Roede til DinSide Helse.

EFFEKT: Hvis man danser en halvtime i løpet av julebordet, vil man absolutt få en effekt med tanke på forbrenning av kalorier, sier ekspert. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


Les også: Dans deg sunn

Ikke nok med to minutter
Men det holder ikke med en to minutters vals for å lure pølsefettet vekk.

- Du må tilbringe kvelden på dansegulvet skal det bli noe av treningen, sier Roede.

Hun vet godt hva hun snakker om etter fjorårets deltakelse i TV2-programmet "Skal vi danse". Der var dansen ikke bare trening, men skikkelig hardtrening i perioder.

- I begynnelsen var det bare generelt mye aktivitet, mens mot slutten, før forestillingen, ble det mer en real treningsøkt, forteller Roede.

Les også: Sunt med dansefot

Salsa, samba og cha-cha-cha
Gunn Berglen Myhrengen har selv vært aktiv konkurransedanser og jobber nå som danselærer ved Studio Dans. Hun mener du med god samvittighet kan putte i deg litt ekstra ribbe eller medisterkaker dersom du ikke bare sitter stille på stolen hele kvelden.

- Dans er kjempegod trim for hele kroppen. Hvis man danser en halvtime i løpet av julebordet, vil man absolutt få en effekt med tanke på forbrenning av kalorier, sier hun til DinSide Helse.

- Men det avhenger selvsagt av hvilken type dans man danser og hvor mye innsats man legger i det. Noen bruker kroppen voldsomt og andre ikke, legger hun til.

Ifølge Berglen Myhrengen er det ikke så mye å hente i en rolig dans. Dersom du derimot setter i gang med swing, salsa, cha-cha-cha eller samba får du virkelig fart på ribbefettet, mener også hun.

En person på 70 kilo vil for eksempel måtte danse swing i 20 minutter for å forbrenne 200 kcal, som tilsvarer omtrent et stykke svinestek uten fett.

Med rolig dans må du holde ut dobbelt så lenge for å forbrenne like mye, ifølge tall fra Grete Roede AS.

Les også: En, to, cha-cha-cha

Dans, ikke drikk
Så skal du på julebord, kan det være altså være lurt å legge inn noen dansetrinn. Her får noen gode råd av Jeanette Roede på veien:

* Dans heller enn å bli sittende ved bordet. Da ender du fort opp med en drink, og i alkohol er det mye kalorier. Danser du, unngår du både de ekstra kaloriene i alkoholen, forbrenner mer kalorier under dansingen og vil føle deg i bedre form neste dag

* Er du stappmett, vil det føles godt å bevege seg og ikke bare bli sittende på en stol. Prøv!

* Dans til gode rytmer. Bruk musikk som gjør det vanskelig å sitte stille. Dans med tempo, det øker forbrenningen.

Les også: Danseevner ligger i genene

Dans

Er du en danseløve? (Avsluttet)
Ja, elsker alt som heter dans(45%) 205
Kjenner det rykker litt noen ganger(32%) 147
Nei, sofaen er tryggest(22%) 102
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.