<b>HVA PUTTER DU I POSEN?</b> Er du Coop-medlem må du regne med at butikken har full kontroll på hva akkurat du handler. Informasjon om ditt handlemønster bruker kjeden for å lage tilbud som de tror at akkurat du vil bite på.  Foto: Kim Jansson
HVA PUTTER DU I POSEN? Er du Coop-medlem må du regne med at butikken har full kontroll på hva akkurat du handler. Informasjon om ditt handlemønster bruker kjeden for å lage tilbud som de tror at akkurat du vil bite på. Foto: Kim JanssonVis mer

Coop overvåker handlekurven din

Går gjennom alt medlemmene handler for å gi «relevante tilbud».

Er du Coop-medlem får du jevnlig informasjon og tilbud i posten fra dagligvarekjeden. Her finner du aktuelle tilbud og «verdikuponger» som skal lokke deg til butikken i kommende uke.

Synes du Coop har truffet bedre med tilbudene i det siste? Det er ikke tilfeldig.

Les også: Dette skal du spise nå


Coop ser deg

Hver gang du handler og samtidig registrerer medlemskortet ditt, får Coop mer statistikk om hvordan du handler. Denne informasjonen sender så selskapet kodet og anonymt til analysevirksomheten Dunnhumby som setter i gang med å analysere dataene. Tilbake får Coop et forslag til verdikuponger som kunde X, Y og Z sannsynligvis vil like.

Coop vet naturligvis hvem kunde X, Y og Z egentlig er og trykker opp skreddersydde kuponger til Thomas, Anna og Berit.

Denne journalisten kan underskrive på at verdikuponger til egen husholdning var helt forskjellig fra verdikuponger til et annet Coop-medlem bosatt på samme postnummer (altså ikke geografisk betinget).

Så langt høres det spennende ut. Eller kanskje mer skremmende?

Slik ser det ut:

Værsågod Thomas står det på kupongene fra Coop. Tilbudene sammenfaller med gjengangerne i handlekurven og er helt unike for hver kunde. Foto: Tuva Moflag Vis mer


Husker du Coop-tilbudet der det ikke holdt å være medlem? Nå har Coop Øst sluttet med disse tåpelige kupongene

Hva med personvernet?

Coop sender altså informasjon om ditt handlemønster til en tredjepart, Dunnhumby Norge, som Coop eier 50 prosent. Det kan de gjøre med bakgrunn i medlemsvilkår og personvernpolicy, hevder kjeden selv.

– Her har vi alt på det tørre. Det er anonymisert informasjon, og ingen personlige opplysninger som sendes til analyseselskapet. Kundene godkjenner våre vilkår når de oppretter medlemskap hos oss, og de får skriftlig varsel ved eventuelle oppdateringer, sier Geir J. Dyngeseth, Markedsdirektør i Coop Norge Handel til DinSide.

Les også: 60 prosent har fått kjøpeutbyttet på konto

Dette står i Coops personvernpolicy:

Grunnen til at opplysningene om deg og dine kjøp registreres er primært for å gi et tilstrekkelig grunnlag for å beregne ditt kjøpeutbytte og eventuelle medlemsrabatter. I tillegg har samvirkelaget behov for å kunne håndtere ditt innskudd på en forsvarlig måte. Ut over dette registreres opplysningene om deg fordi vi ønsker å gi deg fullgod medlemsservice og fordi vi i begrenset utstrekning benytter opplysningene til markedsføring – blant annet av medlemsfordeler som er relevante for deg.

Vi spør om Coop synes dette avsnittet i tilstrekkelig grad opplyser at de sender informasjonen til en tredjepart for analyse.

– Ja, vi mener dette er dekket av policyen. Medlemmene vil få slike tilbud om lag en gang i måneden, så det er i begrenset utstrekning, sier Dyngeseth.

Priskrig på nøkkelhullvarer: Se hvem som vinner

Ikke unikt

For mange kommer det nok som en overraskelse at en butikkjede går så langt i sin analyse av kundenes handlemønster. Men det er langt fra unikt, og har lenge vært brukt av nettbutikker som Amazon. Basert på dine tidligere kjøp, får du ved besøk hos Amazon anbefalinger til nye kjøp.

I USA kan American Express kortholdere få tilbud basert på hva de «liker» på Facebook. I fremtiden kan vi bare regne med å se mer av slik markedsføring. Alle som selger forbruksvarer ønsker å treffe bedre med sine kampanjer. Mens uadressert reklame i postkassen kan gi respons på 0,5 prosent, blir personlige kuponger brukt av langt flere.

Er du Coop medlem? Hva synes du om at Coop analyser ditt handlemønster for å gi deg skreddersydde tilbud? Fortell oss i kommentarfeltet under artikkelen.

Ser du at dette er reklame? Nå vil de den "skjulte" reklamen til livs