Coop blander inn 3 prosent rettferdig kaffe i de andre produktene for å nå sitt salgsmål.  Foto: Berit B. Njarga
Coop blander inn 3 prosent rettferdig kaffe i de andre produktene for å nå sitt salgsmål. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Coop-kaffen inneholder tre prosent rettferdig kaffe

Hvorfor blander de inn såkalt rettferdig kaffe i den "vanlige" kaffen?

Det flommer over av merkeordninger i butikkene, og alt fra merker til ingredienslister på produktene kan være vanskelige å forstå.

Da DinSide sist var innom en Coop-butikk oppdaget vi at enkelte av deres kaffeprodukter var merket på et noe spesielt vis:

Kaffen innholder nemlig tre prosent fair trade-kaffe. Men hvorfor har de valgt å blande ut kaffen på denne måten?

>> Her finner du ut hva merkene faktisk betyr

Får ikke solgt nok

Coop lanserte i 2001 sin rettferdige kaffe under navnet Café Futuro. Selv om det står «fair trade» - i to ord - på produktet, er kaffen er ikke tilknyttet den internasjonale merkeordningen «Fairtrade», som skrives i ett ord.

Derimot samarbeider Coop direkte med organisasjonen Fedecocagua i Guatemala.

Og det er her tre-prosenten kommer inn i bildet.

Kristin Paus, pressesjef i Coop Norge. Foto: Coop Vis mer


– Ved introduksjonen av Café Futuro regnet vi med å selge 200 tonn av denne kaffen per år, men etterspørselen har vist seg å være lavere, forteller Kristin Paus, pressesjef i Coop til DinSide.

For å nå målet om å selge 200 tonn hvert år, har Coop gjort noen grep.

– For å nå dette målet fant vi ut at det ville være mulig å blande inn tre prosent kaffe fra Fedecocagua i våre største blandinger, Gul, Rød og Blå Coop, uten å endre basissmaken på disse blandingene. Denne «innblandingen» har som resultat at vi i 2012 brukte cirka 262 tonn av denne kaffen, forklarer Paus.

Les også: Coop kutter medlemsbonusen


Oppfordrer til sertifisering

Ifølge Kristin Paus er årsaken til at de ikke selger rettferdig kaffe som er tilknyttet Fairtrade-merkeordningen, at de vil handle mest mulig direkte med produsentene, uten for mye byråkrati og ekstra kostnader.

Hva syns så Fairtrade Norge om at Coop blander inn en andel av deres såkalte fair trade-kaffe i de andre produktene?

Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge, vil ikke uttale seg om dette spesifikt, men påpeker at de er positive til alle som gjør tiltak for å bedre forholdene for bønder i utviklingslandene.

– Alt som gjøres for å bedre vilkårene for kaffeprodusentene er positivt, og mye bedre enn å ikke gjøre noe. Samtidig vil jeg oppfordre Coop om å jobbe mot Fairtrade-sertifisering av sine produkter, som innebærer 100 prosent av innholdet i posen, sier Sørseth til DinSide.

Som nevnt er Coops rettferdige kaffe ikke tilknyttet Fairtrade Norge, og Sørseth påpeker at Fair trade – skrevet i to ord – ikke har noe med deres sertifiserings- og merkeordning å gjøre.

– Vi er opptatt av tydelig informasjon og tydelig merking av produktene, så man ikke skaper forvirring for forbrukerne, sier Sørseth.

Les også: Det kan bli kaffemangel