<b>SER RØDT: </B>Etter å ha blitt framstilt som dyre i en Rema 1000-reklame, tok Coop Extra saken til Næringslivets Konkurranseutvalg, og vant.  Foto: KONKURRANSEUTVALGET / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SER RØDT: Etter å ha blitt framstilt som dyre i en Rema 1000-reklame, tok Coop Extra saken til Næringslivets Konkurranseutvalg, og vant. Foto: KONKURRANSEUTVALGET / OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Coop Extra reagerer på Rema 1000 sin «ekstra dyr»-reklame

Brøt loven på helside i VG, mener Konkurranseutvalget.

I februar kjøpte Rema 1000 en helside i VG. På den skrev matgiganten «Coop Extra. Dyrt?».

For å svare på det retoriske spørsmålet trykket de en søyle som skulle vise at Rema 1000 i alle fall hadde lavere priser enn konkurrenten.

Dette falt i dårlig jord hos Coop Extra, som har klaget saken inn til Næringslivets Konkurranseutvalg.

LES OGSÅ: Rema 1000 skryter på seg middag til under 100 kroner – men klarer de å holde det de lover?

«Direkte feil!»

Coop Extra mener reklamen bryter en rekke paragrafer i både markedsføringsloven og forskrift om sammenlignende reklame, blant annet fordi:

  • Spørsmålet «Coop Extra. Dyrt?» gir et inntrykk av at Coop er ekstra dyrt, noe de mener Rema 1000 ikke har belegg for å mene.
  • Grafene starter på 1.500 kroner, og gir et inntrykk av større forskjeller enn hva som er tilfellet.
  • Grafen viser ingen av de andre butikkene som var med i samme pristest, og som viser at Coop Extra slettes ikke er blant de dyreste.
  • Annonsen har faktafeil, som at prisene gjelder over en hel uke mens de stammer fra én dag. De andre vilkårene for pristesten kommer ikke tydelig nok fram, som at det dreier seg om butikker i Stavanger.
«Påstandene i annonsen er udokumenterte, de gir ikke et objektivt kostnadsbilde, men fremstår som direkte feil, og innholdet er dermed totalt misvisende og villedende» skriver Coop Extra i Konkurranseutvalgets uttalelse.

LES OGSÅ: Amerikaner skjønner seg ikke på norske matbutikker, se hva som sjokkerer han

FEIL OG SMÅTT: Vilkårene for Rema 1000-reklamen er skrevet under i liten skrift, og noe av det er direkte feil. Foto: KONKURRANSEUTVALGET Vis mer



Coop - Rema: 1 - 0

- Hvor ofte går dere ut mot konkurrentenes reklame på denne måten?

- Det er svært sjelden, ettersom denne type villedende markedsføring er uvanlig i vår bransje. Derfor vant vi også saken på alle punkter, forteller kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge til Dinside.

Konkurranseutvalget mener blant annet at reklamen ikke har belegg for å hevde at Coop Extra er ekstra dyr, og at det er formulert som et spørsmål hjelper pent lite. Både markedsføringsloven og forskriften om sammenliknende reklame er brutt, mener utvalget.

Dette betyr ikke at Rema 1000 får en saftig bot eller noe. Det betyr strengt tatt ikke så mye mer enn at Coop har fått støtte for sitt syn, som kan hjelpe dem om Rema 1000 har tenkt å kjøre liknende annonser i framtida.

LES OGSÅ: Dansker synes Mills' «danske» leverpostei lurer nordmenn

DYRT?: Her ser du Enhver.no sin siste pristest. Bare to kjeder er billigere enn Coop Extra, som mener de ikke fortjener å bli kalt dyre for slike resultater. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


«Stiller bare spørsmål»

- Vi har ingenting å tilføye utover uttalelsen vår til Konkurranseutvalget, forteller kommunikasjonsrådgiver Amalie Knudsen i Rema 1000 til Dinside, som ikke vil svare på våre spørsmål.

I uttalelsen til utvalget innrømmer Rema 1000 at annonsen inneholder rene faktafeil, og at den derfor kan være villedende. Men de synes det er helt innenfor å stille spørsmålet «Coop Extra. Dyrt?».

«Annonsen går ikke så langt som til å konstatere at Coop Extra er dyrt, men stiller spørsmålet som forbrukerne selv må trekke sin egen konklusjon på» skriver Rema 1000 til Konkurranseutvalget.

Det er ikke første gang Rema 1000 kritiseres for hard reklame. I mars måtte de fjerne bussreklamer med påstanden «landets laveste priser», og senere flere andre reklamer med samme påstand. Nettavisen skriver at Coop da var blant klagerne, som gjorde at Forbrukerombudet tok affære.

LES OGSÅ: Ja, du kan trygt velge butikkenes billigmerker