<B>IKKE AKKURAT FACEBOOK: </b>Reklamen fra Biomed Pharma, om kosttilskuddet Collagen Plus, ble sendt i posten, med en kopi av en helsides annonse i VG og med gul lapp. Noen tusen nordmenn over 50 år skal ha vært målgruppen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
IKKE AKKURAT FACEBOOK: Reklamen fra Biomed Pharma, om kosttilskuddet Collagen Plus, ble sendt i posten, med en kopi av en helsides annonse i VG og med gul lapp. Noen tusen nordmenn over 50 år skal ha vært målgruppen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Collagen Plus sendte «tips fra god venn»-lapper i posten

Avisutklipp og håndskrift skulle lokke nordmenn over 50 år.

En adressert konvolutt uten avsender. Et avisutklipp fra VG. Og en gul lapp.

«Dette bør du også prøve! Hilsen en god venn» står det på lappen i håndskrift, som er klistret på det sammenbrettede utklippet.

Men konvolutten kommer fra selskapet Biomed Pharma. Avisutklippet er en annonse. Og lappen er overhodet ikke håndskrevet av noen du kjenner.

Alt er en reklame for kosttilskuddet Collagen Plus.

- Det er mye som er problematisk med denne reklamen, forteller fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til Dinside.

LES OGSÅ:
Mercedes får kjeft etter reklame med lettkledd kvinne
Krever at bloggerne oppfører seg, også på Facebook og Instagram
Slik skal de slå ned på kjøpte brukeromtaler på norske nettbutikker

KRITISK: Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet mener reklamen burde vært tydeligere. Foto: CF-WESENBERG / FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Ulovlig å skjule reklame

- Lappen kan gi et villedende inntrykk. Eldre kan jo tro at dette faktisk er en anbefaling fra en venn, begynner Skjelbostad.

Markedsføringsloven forbyr skjult reklame. Altså reklame som utgir seg for å være noe annet, for eksempel en personlig anbefaling fra en privatperson.

- Det er jo en velkjent strategi; du ser det samme konseptet med «personlige anbefalinger» hos bloggere. Troverdigheten til reklame er synkende, så om noe framstilles som en anbefaling, vil det ofte få mer virkning, sier Skjelbostad.

Konvolutten er adressert, og adressefeltet er skrevet med den samme håndskriftsfonten som lappen inni. Som avsender står bare en postboksadresse oppført. Og konvolutten sier ingenting om at brevet er en reklame.

SKJULT AVSENDER: Konvolutten sa ingenting om hvem som stod bak. Returadressen skal være Postnord sin, som stod for utsendelsen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Må få formell klage

- Det skal alltid, klart og tydelig, gå fram hvorvidt noe er reklame. Og man skal vite hvem det er reklame fra, forteller fagdirektøren, som altså mener reklamen er «problematisk».

Men da ombudet ikke har fått noen formell klage ennå, vil de ikke gå videre med saken. Og hos Biomed Pharma, selskapet bak Collagen Plus, ser de ikke helt problemet.

- Hvis Forbrukerombudet mener reklamen er over grensa, vil vi selvfølgelig aldri gjøre dette igjen. Men markedsføring handler om å teste forskjellige ting, sier Rikard Arne Storvestre til Dinside.

Storvestre er hovedaksjonær og styreleder i Skagerak Gruppen, som eier Biomed Pharma. Han betegner reklamen, som skal ha blitt sendt ut til «noen tusen» i aldersgruppen 50 pluss, som «en test for å få ut det glade buskap».

LES OGSÅ: Her avslører vi hvilke produkter du ser på norsk TV som faktisk er reklame

INNHOLDSMARKEDSFØRING: Ved første øyekast kan dette se ut som en artikkel, med en reklame under. Men hele siden er en annonse, såkalt innholdsmarkedsføring eller «content marketing». Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Treffe nordmenn over 50 år

- Jeg skjønner om noen kan ha trodd at det var legen eller fysioterapeuten eller en bekjent som har sendt brevet, det er forsåvidt noe som kan misforstås. Men din «gode venn» er oss i Collagen Plus, forklarer Storvestre til Dinside.

Hva synes du om reklamen? (Avsluttet)
Over grensa!(89%) 2523
På grensa...(7%) 194
Innenfor!(4%) 115
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Han innrømmer at det har ringt folk til deres kundeservice for å høre hvem som egentlig hadde sendt dem brevet. Og at grepet ble gjort for å best treffe nordmenn over 50 år.

- Var det meningen at folk skulle tro at dette faktisk kom fra en god venn?

- Nei. Jeg skal ikke svare for hva markedsavdelingen har tenkt, men det er klart at man ønsket oppmerksomhet. Derfor testet man dette på noen tusen kunder, eller tidligere kunder, eller innleide kunder, svarer Storvetre.

POSTIT-LAPP: Den gule lappen er klistret på helsiden, og skrevet med håndskriftsfont. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Mener det ikke er tvil

- Det store arket er en kopi av en helside i VG, hvor dere har en reklame som ser ut som en artikkel, såkalt innholdsmarkedsføring. Er det meningen at dette skal se ut som en redaksjonell artikkel?

- Nei, det står «annonse» med ganske store bokstaver på toppen av kopien, så det skal ikke være noen tvil om at dette er markedsføring, sier Storvestre i Skagerak Gruppen.

- Hvorfor merker dere bare konvolutten med en postboks, og ikke deres eget firmanavn?

- Det kunne vi kanskje gjort, men det er bare ett av valgene man gjør fortløpende.

LES OGSÅ:
«Slutt å reklamere for ting jeg kjøpte for fem minutter siden!»
Påstår at hjemlevert mat er like billig – det stemmer ikke
Synes du denne norske bilreklamen er kvinnediskriminerende?