Slik ser Coca-Cola for seg at de nye brusflaskene kan komme til å se ut.
Slik ser Coca-Cola for seg at de nye brusflaskene kan komme til å se ut. Vis mer

Coca-Cola lanserer helt nye flasker

Coca-Cola taper terreng til erkerivalen Pepsi. Nå møter selskapet konkurransen ved å lansere helt nye flasker i løpet av året.

Selv om giganten Coca-Cola er dominerende på det norske brusmarkedet, har hovedkonkurrenten Pepsi klart å få stadig flere til å velge megahiten Pepsi Max i butikkene. Dette viser blant anet tall fra Nielsen Scantrack.

Nå varsler Coca-Cola ny strategi for å få flere kunder til å velge et Coca-Cola-produkt når de handler i butikkene.

Det nye våpenet er helt nye flasker, som vil komme i fasonger vi ikke tidligere har sett på det norske markedet.

Tynnere plast

De nye flaskene er laget av tynnere plast - og skal være snillere mot miljøet enn de gamle flaskene.

– Den flasken som er i butikken i dag er en hardplastflaske som ble utviklet på 80- og 90-tallet. Den kan bare gjenbrukes noen få ganger, forklarer assisterende direktør for eksternkommunikasjon Vibeke Hansen i Coca-Cola Enterprises.

Vibeke Hansen, Coca-Cola Foto: Coca-Cola Vis mer


De gamle flaskene må gjennom en tungvinn prosess før den til slutt blir gjenbrukt i brusproduksjon. De nye flaskene vil derimot bli knust som en metallboks i panteautomaten, for så å bli smeltet om og brukt til nye flasker.

Da vil Coca-Cola ha mulighet til å lage flasker i alle mulige fasonger, ikke ulikt det som finnes i utlandet.

– Flaskene formes på fabrikken, og kan blåses opp i alle mulige størrelser og fasonger. I fremtiden vil vi for eksempel kunne produserer familievennlige tolitersflasker dersom dagligvarebutikkene ønsker det, sier Hansen til DinSide.

Hun sier om en kjede for eksempel ønsker kjedespesifikke flasker, skal det være mye lettere for bedriften å tilpasse flaskene etter kjedenes ønsker.

KOMMENTAR: Livet med og uten brus

Ringnes tror Pepsi Max blir størst

Om Coca-Cola klarer å nå ut til flere brusdrikkere med nye flasker, gjenstår å se. Det er uansett liten tvil om at det er tøff konkurranse om de brustørste kundene.

Ringnes, som tapper flaskene med Pepsi i Norge, gikk denne uken ut i Finansavisen og spådde at Coca-Cola ikke mye lenger kan beholde tittelen som landets mest populære brus.

– Gitt at markedet for sukkerfri brus fortsetter utviklingen, har vi troen på at Pepsi Max kan være Norges største brusmerke innen fem år, sier markedssjef Anders Røed i Ringnes, til Finansavisen.

Vibeke Hansen i Coca-Cola tror uttalelsen kommer som respons på Coca-Colas nye investeringer, men bekrefter samtidig at det er tøff kamp om kundene.

– Prinsipielt kommenterer vi ikke utspill fra konkurrenter, men jeg kan si meg enig i at vi opplever en hard konkurranse innen sukkerfritt, sier Hansen til DinSide.

Hva har skjedd? Fikk tam Cola rett fra automaten