Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.comVis mer

Coca-Cola er ute av topp ti-listen

Ikke lenger like verdifull som merkevare.

Hvilke er de mest verdifulle merkevarene i verden?

Listen er nå avdekket av BrandFinance, som hvert år fortar analyser og estimerer de forskjellige merkevarenes verdi i amerikanske dollar.

Det er helt klart amerikanske selskaper som dominerer toppen. Bare ett britisk selskap, Vodafone, klarer å snike seg inn på topp ti-listen (fjorårets plassering i parentes:

1. Google (2)
2. Microsoft (5)
3. Walmart (1)
4. IBM (4)
5. Vodafone (7)
6. Bank of America (12)
7. GE (6)
8. Apple (20)
9. WELLS FARGO (15)
10. AT&T (11)

Hvis vi går lenger ned på listen blir det litt mer variert hvor merkevarene kommer fra. På en 11. plass kommer den britiske banken HSBC. På 14. og 15. plass kommer hhv. japanske Toyota og spanske Santander. Det må nevnes at alle disse tre har falt plasseringsmessig siden i fjor. HSBC fra 8. til 11., Toyota fra 10. til 14. og Santander fra 13. til 15.

Coca-Cola raser nedover

Kanskje mest oppsiktsvekkende er det at Coca-Cola på ett år faller fra 3. plass og helt ned til 16. plass. Det er første gang leskedrikkprodusenten faller ut av topp ti-listen. Dette begrunnes med at folk er blitt mer helsebevisste, og foretrekker sunnere drikke enn brus. Les hva Coca-Cola gjør med kroppen i denne artikkelen.

Tusenvis av nordmenn boikotter Coca-Cola

Uansett dominerer nå teknologiselskaper toppen, og denne trenden vil mest sannsynlig fortsette i fremtiden. Teknologi spiller en stadig viktigere rolle i våre liv, og med velstandsveksten i land som India og Kina blir enda flere eksponert for disse merkevarene.

Skandinavia også representert

Det er ingen overraskelse at ingen skandinaviske merkevarer klarer å hevde seg i toppen, men vi er likevel ganske godt representert i listen, som totalt teller 500 selskaper.

Aller best ut kommer - ikke overraskende - Ikea på en 52. plass. Deretter finner vi H&M på en 89. plass, og så sniker finske Nokia seg inn på en 94. plass.

Vi må helt ned på 264. plass for å finne et norsk selskap - Telenor. Ikke langt bak kommer Statoil på en 273 plass. DnB NOR er også på listen, og havner på en 456. plass.

Andre skandinaviske selskaper på listen:
Nordea - 169. plass
Ericsson 181. plass
Carlsberg - 285. plass
Maersk - 328. plass
Sony Ericcson - 335. plass
Danske Bank - 369. plass
Volvo - 372. plass.
Telia - 475. plass

Se hele listen hos BrandFinance