<b>DÅRLIG LOGO:</b> Heldigvis er ikke alle phishere like gode på layout, og vi blir stadig flinkere til å gjennomskue dem.
DÅRLIG LOGO: Heldigvis er ikke alle phishere like gode på layout, og vi blir stadig flinkere til å gjennomskue dem.Vis mer

Citibank-kunder forsøkt svindlet

Ber aldri om at du gjenåpner kontoen din.

Nå er det Citibank som blir utsatt for såkalt phishing-forsøk. Flere DinSide-lesere har mottatt en mail der de blir bedt om å legge inn nye opplysninger om seg selv.

Mailen er et typisk eksempel på en svindelmail, og Citibank bekrefter at denne ikke ser sendt ut fra dem.

I mailen som er sendt ut til mange nordmenn, står det at tre mislykkede forsøk på innlogging er foretatt fra din konto, og at du derfor må klikke på lenken og fullføre registreringen for å få åpnet kontoen din igjen.

>>> Tre ting du tar dem på

Skjer aldri

Selv om seriøse leverandører stenger kontoen din dersom det blir foretatt tilstrekkelig mange mislykkede forsøk på innlogging, så vil de aldri sende deg en e-post der de ber deg om å åpne den igjen.


Derimot er det du selv som må ta initiativ til å gjenåpne en konto dersom du er utestengt. Derfor kan du være rimelig sikker på at om du mottar en oppfordring om å legge inn opplysninger på nytt, da er du utsatt for et svindelforsøk.

Et økende problem

Senest i forrige uke var det brukere av eBay som gikk fem på da noen brukte det enorme auksjonsstedet til å lure opplysninger ut av folk.

FINN.no, Telenor og Norges Bank er andre aktører som har blitt misbrukt i forsøk på svindel det siste året.

Får du en slik mail, og du er i tvil, så benytt vår tre punkts svindelguide. Den gir deg tips om hvordan du kan avsløre svindlerne, blant annet ved å se på nettadressen, layout og språk.