To glass sprudlevann er bra, men da holder det. Foto: Colourbox
To glass sprudlevann er bra, men da holder det. Foto: ColourboxVis mer

Champagne er bra for hjertet

To glass om dagen.

Glad i bobler i glasset? Det er kanskje ikke så dumt. Forskningresultater fra universitetet i Reading i Storbritannia tyder på at to glass champagne (ikke mer) hver dag er bra for hjertet og blodsirkulasjonen din.

Les også: Den beste champagnen

Senker blodtrykket

Årsaken til den positive effekten er at champagne øker kroppens nivå av nitrogenmonoksid, som i sin tur påvirker blodtrykket.

De røde og grønne druene som brukes i champagne inneholder plantekjemikaliene polyfenoler. Når du drikker champagne tas polyfenolene opp i blodsystemet, der de forårsaker det økte nivået av nitrogenmonoksid i blodet.

Les også: Champagnekopier til halv pris

Når nitrogenmonoksidet gir bedre blodsirkulasjon reduserer dette blodtrykket, samt risikoen for blodpropp. Dette igjen reduserer risikoen for hjertesykdom og slag.

Andre matvarer som bidrar til god hjertehelse:

Husk: Det aller beste er å spise mat som er så fersk og så lite foredlet som mulig.

Laks: Inneholder omega 3-fettsyrer, som er godt for blodtrykket og hjertet.

Spis den kokt, bakt, grillet eller stekt til middag - eller som pålegg på brødskiva

Linfrø: Inneholder omega-3-fettsyrer, fiber og phytoestrogen - som blant annet forsterker og fornyer celler.

Du finner linfrø i frokostblandinger, brød, kaker mm. Baker du brød selv eller lager din egen frokostblanding, kan du påvirke linfrøinntaket ytterligere.

Havregryn: Inneholder omega-3-fettsyrer, magnesium, kalium, folat, B3-vitamin, kalsium og fiber.

Spis den som grøt med frisk frukt - eller i form av havrekjeks som en liten belønning ...

Sorte bønner/kidneybønner: Inneholder B-vitaminer som niacin og folat, magnesium, omega-3-fettsyrer, fiber og kalsium.

Kan brukes i salater, supper eller gryter.

Mandler: Inneholder plante-omega-3-fettsyrer, vitamin E, magnesium, fiber og hjertevennlige umettede fettsyrer.

Bland mandler i frokostblandingen, turmiksen, i fruktsalater eller ta en neve som snacks.

Valnøtter: Inneholder plante-omega-3-fettsyrer, vitamin E, magnesium, folat, fiber og hjertevennlige umettede fettsyrer.

Valnøtter kan spises i frokostblandinger, salater, kaker, muffins, brød, mm.

Rødvin: Inneholder flavonoider, som virker som antioksidanter og kan beskytte mot betennelse. Ett glass rødvin kan også bidra til å forbedre kolesterolet.

LES OGSÅ: Vin og sjokolade forlenger livet

Kjøpes fra Vinmonopolet og nytes helst i beherskede mengder. Resveratrol Enhanced Wine (R.E.W.) er vin med 100 ganger mer antioksidanter enn vanlig - og er utviklet i Australia. Legen som har utviklet vinen, kaller den for vaskulære piperensere.

Skål for helsa

Tunfisk: Inneholder omega-3-fettsyrer, folat og niacin.

Spis den i salaten, på brødskiva eller med grønnsaker til middag.

Tofu: Inneholder folat, niacin, kalsium, magnesium og kalium.

Tofu spises gjerne av vegetarianere. Kan skjæres i skiver, marineres og grilles/stekes.

Brun ris: Inneholder B-vitaminer, fiber, niacin og magnesium.

Kan brukes sammen med kjøtt eller fisk og grønnsaker til middag, eller til lunsj sammenblandet med grønnsaksbiter.

Soyamelk: Inneholder flavonoider, B-vitaminer, niacin, folat, magnesium og kalium.

Kan brukes der du ellers ville brukt kumelk.

Blåbær: Inneholder bl.a. beta-karoten, flavonoider, vitamin C, fiber, kalsium og kalium.

Tranebær, jordbær og bringebær er også potente og gode for hjertet. Spis dem som de er eller bruk på yoghurten, i frokostblandingen, i salater, kaker eller på brødskiva.

LES OGSÅ: Blåbær kan bremse indre aldring

Gulrøtter: Inneholdet alfa-karotener og fiber.

Kan spises som snacks, mellommåltid, til fisk- og kjøttretter, små biter i kjøttsausen eller lasagnaen, i gulrotkaken eller brød - og mye mer ...

Spinat: Inneholder lutein, B-vitaminer, folat, magnesium, kalium, kalsium og fiber.

Bruk spinat i stedet for vanlige salatblader i salaten - eller ha det i paien.

Brokkoli: Inneholder karotin, vitamin E og C, kalium, folat, kalsium og fiber.

Spis den som snakcs med dip, i supper eller gryter, som grønnsak til kjøtt- eller fiskeretter, eller rå i salat.

Søtpoteter: Inneholder betakaroten, vitamin E, C, A og fiber.

Spises au naturelle eller med krydder eller ananas.

Rød paprika: Inneholder betakaroten, lutein, B-vitaminer, folat, kalium og fiber.

Kan knaskes rå som snacks eller på brødskiva sammen med pålegg eller i salater. Kan også grilles eller brukes i kjøtt- og fiskegryter.

Asparges: Inneholder betakaroten, lutein, B-vitaminer, folat og fiber.

Grilles eller dampes - som siderett eller forrett, eller i suppe.

Appelsiner: beta-cryptoxanthin, karotin, lutein, flavonoider, vitamin C, kalium, folat og fiber.

Spises som mellommåltid, i skiver på brødskiva, i fruktsalaten eller som juice.

Tomater: Inneholder blant annet alfa- og betakarotener, C-vitamin, kalium og fiber.

Kan spises rå i salater, på brødskiva eller som snacks, eller bakt som tilbehør til middagen - eller i supper eller gryter.

Små gresskarfrukter (Cucurbita pepo): Inneholder betakaroten, lutein, B- og C-vitaminer, folat, kalsium, magnesium, potassium og fiber.

Kan bakes eller stekes.

Cantaloupe-melon: Inneholder alfa- og betakaroten, lutein, b- og c-vitaminer, folat, kalium og fiber.

Spises som snakcks eller mellommåltid, eller i salater eller fruktsalater.

Papaya: Inneholder betakaroten, lutein, e- og c-vitaminer, folat, kalsium, magnesium og kalium.

Kutt i båter og spis med skje, eventuelt med litt sitronjuice over.

Mørk sjokolade: Inneholder reservatrol og kakao-fenol.

En liten bit om dagen kan være med på å senke blodtrykket - men du må velge en med kakaoinnhold på 70 prosent eller mer.

LES OGSÅ: Spis sjokolade hver dag

Te: Inneholder katechin og flavonoider.

Drikkes varm eller som iste.

Sunnhet i en kopp

HUSK OGSÅ: Dette bør du vite om hjerteinfarkt

Tegn på hjerteinfarkt kan være brystsmerter, eller ubehag i brystregionen, smerter i armen, kjeven eller halsen, du kan kaldsvette, føle deg svært svak, kaste opp, og føle deg fjern og kortpustet.

Ring 113 hvis du opplever noen av disse symptomene. Ta gjerne en vanlig dose smertestillende/muskelavslappende medisiner som for eksempel Paracet eller Ibux mens du venter på ambulanse. Dette for å roe hjertemuskulaturen.

Dispiril som inneholder asetylsalisylsyre, som kan tynne blodet noe. Det kan gjøre at en nydannet blodpropp begynner å løse seg opp. Ambulansepersonell bruker Dispril som en del av den livreddende behandlingen ved hjerteinfarkt. Ikke bruk Dispril om du har blødende magesår eller alt går på blodfortynnende medisiner.

Noen mennesker, særlig kvinner, eldre, og folk som lider av diabetes kan få hjerteinfarkt uten smerter. De mest tydelige tegnene på et slikt hjerteinfarkt er at du føler deg svak, du blir brått svimmel, hjertet hamrer, du svetter mye og puster tungt, du kan bli kvalm og kaste opp.