Ananas, bananer og sitrusfrukter skal holde cellulittene på avstand. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox
Ananas, bananer og sitrusfrukter skal holde cellulittene på avstand. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Cellulittenes verste fiender

Dette er maten som tar kverken på appelsinhuden.

«Ikke engang supermodeller og skuespillere som tjener millioner på utseendet sitt, går fri.»


Gruer du deg til badesesongen når alle cellulittene skal komme for en dag? Det er kanskje ingen stor trøst, men du er ikke alene. Hele ni av ti kvinner i den vestlige verden har cellulitter i større eller mindre grad.

- Og de rammer høye, lave, tynne og tykke. Ikke engang supermodeller og skuespillere som tjener millioner på utseendet sitt, går fri, påpeker Helen Foster i boka ”Bli kvitt cellulittene”.

Cellulitter, eller såkalt appelsinhud, forekommer vanligvis på hofter og lår i form av dype søkk og groper i hudoverflaten. Men hva er egentlig årsaken til dette mystiske fenomenet?

Sjekk om du er i faresonen

Andre fibrer enn menn
Ifølge Foster kom amerikanske forskere fram til svaret for ti år siden: Kvinner har en annen type bindevevsfibrer i underhudsfettet enn menn. Disse fibrene gjør at overflødig fett skaper små forhøyninger under huden.

Spesielle egenskaper som skiller cellulitter fra annet fettvev, gjør at også slanke personer vil kunne få appelsinhud. Samtidig inneholder cellulitter et høyere antall celler som binder vann i kroppen, ifølge Foster.

Foreløpig er det ingen som vet sikkert hva det er som forandrer normale, fettholdige hudpartier til områder med cellulitter. Men det er mye som tyder på at frie radikaler og dårlig sirkulasjon kan være forklaringen på problemet.

Antioksidanter beskytter mot frie radikaler. Les mer her.

Ananas, bananer og sitrusfrukter skal holde cellulittene på avstand. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Sju verstinger
Ifølge Foster er det en rekke tiltak du kan gjøre for å bli kvitt cellulittene.

- Et riktig kosthold har stor effekt på cellulitter. Det gjelder enten vi slutter å spise mat som bidrar til at de dannes eller begynner å spise matvarer som hjelper kroppen å bekjempe cellulittene, sier hun.

De sju verstingene er sukker, mettet fett og transfett, raffinerte karbohydrater, hvete, alkohol, koffein og salt mat. De bør du kutte kraftig ned på, eller kutte helt ut.

Les også: Ny knivløs fettsuging

Her er derimot maten som holder cellulittene på avstand:

Mat mot cellulitter

Bønner og andre belgfrukter: Er fulle av kostfiber samtidig som de gir deg proteiner. Derfor er de et godt vegetarisk innslag i et kosthold som har til formål å bekjempe cellulitter. Inneholder også kalsium, som er viktig for redusere kroppsfettet, og kalium som er bra for væskebalansen.

Nøtter: Er fulle av næringsstoffer og har et høyt proteininnhold. Det skal ikke mer til enn to paranøtter for å dekke dagsbehovet for den livsviktige antioksidanten selen. E-vitamin er bra for blodsirkulasjonen, mens enumettet fett hjelper kroppen å forbrenne fett.

Les også: Den store nøtteguiden

Avokado: Inneholder mange kalorier, men er stappfull av viktige fettsyrer som er bra for huden og blodsirkulasjonen, og som kan hjelpe kroppen å forbrenne fett.

Bananer: Det er ingenting som slår bananer når det gjelder å styrke blodomløpet og blodkarene. Kalium og vitamin B6 er bra for væskebalansen, mens magnesium hjelper mot stress og stressrelatert vektøkning.

Ananas: Har betennelsesdempende egenskaper, og kan derfor også være bra for væskebalansen og for å lege skadede kollagenfibrer. Kollagen er nødvendig for å dekke underhuden og dermed cellulittene. Ananas inneholder også C-vitaminer som muligens er det viktigste vitaminet når det gjelder å bekjempe cellulitter.

Les mer om kollagen her.

Pærer: Har en ekstrem evne til å bryte ned giftstoffer og kan derfor hjelpe lymfen å redusere skadevirkningene av giftforurensning i systemet. Inneholder også kalium og kostfiber, og jod som stimulerer forbrenningen.

Vannmelon: Mat som inneholder mye væske, er bra for væskebalansen, og en skive vannmelon inneholder så mye som ett glass vann! Inneholder også lykopen, som er en viktig antioksidant.

Sitrusfrukt: Inneholder mye C-vitamin, som blant annet er nødvendig for å bygge kollagen. Inneholder også B-vitamin som gir energi og er bra for blodomløpet.

Les også: Vitaminguide fra A til Å

Asparges: Er svært effektivt mot cellulitter fordi den styrker store og små blodårer og har en blodtrykksregulerende effekt. Inneholder også enzymet Glutathion som virker rensende og bekjemper frie radikaler, og B-vitamin som er bra for blodsirkulasjonen.

Tørket frukt: Svisker, fiken og aprikos er eksempler på frukt som inneholder mye kalium og dermed er bra for væskebalansen. Sink i frukten er viktig for å forbrenne fett.

Brokkoli: Inneholder stoffet alfaliponsyre (ALA) som hindrer kollagenet i å hardne på grunn av sukker.

Fet fisk: Laks, tunfisk, makrell, ørret, sild og sardiner inneholder lite fett og mye proteiner og mineraler som bekjemper cellulitter. Essensielle fettsyrer bidrar også til å gjøre huden sunn og fast.

Les også: Din guide til Omega-3-jungelen

Oksekjøtt: En av de viktigste kildene til et fettforbrennende stoff som heter konjugert linolsyre. Samtidig er protein bra for væskebalansen.

Kilde: Bli kvitt cellulittene av Helen Foster