VILLEDENDE: Den svenske nettbutikken CDon.com har oppgitt feilaktig informasjon om angreretten på sine norske nettsider. ILLUSTRASJON: Per Ervland
VILLEDENDE: Den svenske nettbutikken CDon.com har oppgitt feilaktig informasjon om angreretten på sine norske nettsider. ILLUSTRASJON: Per ErvlandVis mer

CDon brøt Angrerettloven

Den store nettbutikken CDon villedet kunder som ønsket å bruke Angrerettloven.

"Jeg bestilte en bærbar-PC på hjemmesiden deres, men ønsket ikke å beholde denne. Jeg sendte da en epost innenfor 14-dagers fristen om at jeg ønsket å benytte angreretten min.", skriver en av våre lesere i en epost til DinSide.

I svaret vår leser mottok, skriver den svenske nettbutikken CDon blant annet:

"Ved angrerett av PC'er må nedstående kriterier være oppfyldt for at din retur skal blive godkjent. Du får lov til at åpne forpakningen og kontrollere varen. (...)
- Du får ikke lov å starte og bruke den"

Åpenbart brudd

Det siste punktet er et åpenbart brudd på Angrerettloven. Vi tok oss derfor en nærmere kikk på CDons norske nettsider. Under "Kjøps- og leveransevilkår" fant vi blant annet følgende informasjon:

"De returnerte varene skal være i ubrukt og uskadet tilstand i originalforpakningen.

Ifølge Forbrukerrådet er det ingen tvil om at Angrerettloven åpner for at du har lov til å starte og prøve et produkt.

Les alt om angrerettloven her.

"(plomberingen eller beskyttelsesplasten må ikke være brutt)."

Ifølge Forbrukerrådet har du lov til å åpne originalemballasjen selv om den skulle være utstyrt med forsegling, plombering eller lignende.

Under "Angrerett mobiltelefoner" fant vi blant annet følgende påstand:

"Du kan ikke bruke telefonens funksjoner, som f.eks. å ringe, sende sms, ta bilder eller lignende".

Og igjen har CDon laget vilkår som bryter med Angrerettloven, som forøvrig er en ufravikelig lov. I henhold til Forbrukerombudet har avgjørelser i Forbrukertvistutvalget fastslått at du kan sette et simkort i en mobiltelefon, ringe noen samtaler og sende noen tekstmeldinger uten at dette eliminerer angreretten.

Er CDon billigst? Se pristesten!

Innrømmer feil

Vi tok derfor kontakt med den svenske nettbutikken. Og CDon er raske med å innrømme at overnevnte punkter bryter med den norske angrerettloven.

- Hvorfor har dere, som et stort og formodentlig seriøst selskap, ikke satt dere skikkelig inn i den norske angrerettloven?

- Vi har oversatt den svenske teksten. Dette er ingen unnskyldning for å gjøre feil, men en forklaring på hvorfor dette har skjedd. Den norske versjonen av loven er strengere enn den svenske, skriver Mikael Olander, administrerende direktør for CDon og MTG (Modern Times Group) Internet Retailing.

Ingen kunder rammet?

- Hvor mange kunder har fått avvist sin legitime angrerett som følge av denne feilen - og over en hvor lang tidsperiode?

- Vi har hatt en mer generøs holdning i praksis. Vi tror ikke noen kunder har blitt rammet av dette.

- Men DinSide har jo blitt kontaktet av en leser som har fått avvist sitt legitime angrerettkrav?

- Jeg har vært i kontakt med CDons kundeservice-sjef og de kjenner ikke til noen tilfeller. Dette utelukker imidlertid ikke at det kan ha forekommet enkelte tilfeller.

Alt om netthandel

Vil ordne opp

- Hva vil dere eventuelt si til kunder som har hatt rettmessig krav på returrett, men som på feilaktig grunnlag har fått avvist sitt krav fra dere? Og hvilken erstatning vil dere eventuelt tilby?

- Om det viser seg at vi har handlet galt, kommer vi selvfølgelig til å gi kunden erstatning, skriver Oleander, som oppfordrer slike kunder til å ta kontakt med CDons kundeservice.

Som følge av DinSides henvendelse har CDon nå rettet teksten som angår angrerett på sine "Kjøps- og leveransevilkår"-sider.

Har du opplevd at nettbutikker har nektet deg legitim bruk av angreretten? Eller har du andre tips? Send en epost til journalisten.

Les også:

  • Har du rett til å åpne pakken: Alt om returretten