<B>GRATIS ABONNEMENT?:</b> Canal Digital nekter ikke for at dørselgeren lovet Lasse et helt år gratis. Men de nekter for at de kan innfri tilbudet, og anser kontrakten som ugyldig.  Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX
GRATIS ABONNEMENT?: Canal Digital nekter ikke for at dørselgeren lovet Lasse et helt år gratis. Men de nekter for at de kan innfri tilbudet, og anser kontrakten som ugyldig. Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

Canal Digital signerte på gratis tilbud i ett år, men nekter å innfri

- Som å prate med en lyktestolpe, mener Lasse, som vil ha det dørselgeren lova av TV-leverandøren.

13. oktober i fjor møtte Lasse Ljung en dørselger fra Canal Digital. Ljung var skeptisk, men selgeren ga han et tilbud han ikke kunne si nei til: Gratis TV og 500 Mbit/s-bredbånd i et helt år, uten noen bindinger.

- Det var jo en veldig god kontrakt, men selgeren sa han kunne gjøre dette én gang i året, sier Ljung til Dinside.

Kontrakten ble signert, utstyret installert og Ljung en glad og fornøyd kunde med null kroner i månedlige utgifter.

- Det finnes jo de som gir bort en reise til USA om man kjøper riktig godteripose, så jeg syntes ikke dette virka for godt til å være sant, sier Ljung.

Men det var nettopp dét det var. For ganske snart kom regningene. Og beskjeden fra Canal Digital var klar: Selgeren hadde lova noe de ikke kunne levere, og kontrakten både Canal Digitals selger og Ljung hadde signert, ble ansett som ugyldig.

- Hele innstillingen fra dag én har vært at jeg skal gi meg. Men jeg gir meg ikke, slår Ljung fast.

LES OGSÅ: - Canal Digital-kunder kan kreve prisavslag etter TVNorge-bråket

GIR SEG IKKE: Lasse Ljung mener Canal Digital må forholde seg til kontrakten, og er villig til å gå langt. Foto: PRIVAT Vis mer


Derfor nekter de

Regningene kommer fortsatt til Ljungs postkasse. Han nekter å betale, så nå har inkassovarslene begynt å komme også.

- Canal Digital skrev under på dette, og nå nekter dere å følge kontrakten. Hvorfor?

- Her har en selger gått utenfor mandatet han har, og dette er et ikke-salg. Uavhengig av hva selger og kunden har blitt enige om, sier «channel manager» Ivar Lindboe Fallan i Canal Digital til Dinside.

- Selgeren har valgt å gi kunden noe vi ikke kan tilby. Ikke bare 12 måneders kostnadsfrihet, men også et vilkår om at om kunden ikke får lovet hastighet skal han i praksis kunne ha gratis bredbånd i all overskuelig framtid. Selvsagt har kunden handlet i god tro, og det er helt fair at kunden syntes dette var en god kontrakt, men det betyr ikke at vi som selskap må etterleve den.

LES OGSÅ: Slik oppdaget Tim at Canal Digital har «synsk» kundeservice

SVART PÅ HVITT: Her er kontrakten Lasse Ljung signerte med Canal Digital. «Kunden skal ha gratis TV og internett og utstyr i 12 måneder, uten krav om forlengelse» sier kontrakten. Dessuten skal prøveperioden forlenges om ikke hastigheten holder det den lover. Foto: PRIVAT Vis mer


Kan ikke, vil ikke?

Canal Digital mener altså at hele salget er ugyldig, fordi de umulig kan gi kunden gratis TV og bredbånd i ett år.

- De kan vel det. Men de vil kanskje ikke, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til Dinside.

BINDENDE: Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet minner om at kontrakter er bindende, med mindre noe er riv ruskende galt. Foto: CF-WESENBERG / FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Her er det ganske enkle prinsippet med dørsalg: Kontrakten dere signerer på døra skal være kontrakten som styrer resten av kundeforholdet. Og kontrakter er, naturlig nok, i utgangspunktet bindende. Skjelbostad snur situasjonen på hodet for å illustrere:

- Om kunden hadde signert på en 12 måneders bindingstid, kunne ikke kunden i ettertid ha sagt «nei, det vil jeg ikke ha, nei». Så om han har dette skriftlig, høres saken rar ut. Mitt utgangspunkt er at dette ikke går an.

LES OGSÅ: Visste du at angreretten også gjelder på dørsalg?

Feil må være åpenbare

Som du ser over, har Ljung dette skriftlig. Han sikra seg kopi av kontrakten umiddelbart etter signering, vel vitende om at dette var en god deal han ønsket å dokumentere. Canal Digital nekter heller ikke for at kontrakten er inngått. Stridsspørsmålet er om Canal Digital plikter å følge den.

Det er flere ting som kan gjøre en kontrakt ugyldig. For eksempel om kontrakten inneholder feil som er åpenbare for begge parter. Derfor kan du nektes å få kjøpe en dyr PC om nettbutikken feilpriser den til 10 kroner, men ha krav på å gjennomføre kjøpet om trykkfeilen sa 5.000 kroner.


- Men jeg tenker ikke at et gratisår er en åpenbar feil. Gratisperioder er i samsvar med priskulturen i bransjen, selv om et helt år riktig nok er litt langt, sier Skjelbostad i Forbrukerombudet.

LES OGSÅ: Derfor kan du kreve varen til feil pris hos nettbutikker

Selgeren fikk sparken

Forbrukerombudet opplever flest klager fra folk som vil ut av avtaler etter dørsalg. Ikke omvendt. Men Canal Digital nekter ikke for at andre kan ha vært i Ljungs sko.

- Dessverre har noen selgere et sterkere ønske enn andre å tjene penger. Da velger de kanskje litt vel raske hjørner for å oppnå gevinsten, sier Fallan i Canal Digital.

Selgeren, som var ansatt i et eksternt selskap, skal ha fått sparken etter hendelsen. Og Canal Digital har gått over til elektroniske kontrakter, hvor det lettere kan dokumenteres at alle parter ser alle vilkår før avtalen inngås. Det er nemlig snakk om at noen kan ha tuklet med kontrakten på vei fra døra til Ljung til Canal Digital.

- Men om jeg hadde skrevet under en kontrakt med dere, og senere sagt at «ja, denne kontrakten signerte jeg, men nei, jeg nekter å følge den». Hadde det gått?

- Om du mener du har bevis på at du ikke får det du skal, og produktet avviker fra det du signerte på, så ja. Det er vanlig forbrukerrett. Og her har ikke kontrakten vært i tråd med det vi har muligheten til å signere på, svarer Fallan.

LES OGSÅ: SMS gjelder som bindende avtale på Finn.no

Burde Canal Digital følge kontrakten? (Avsluttet)
Ja, kontrakter er bindende(89%) 22758
Nei, ett år gratis blir for dumt(6%) 1638
Kanskje delvis(5%) 1239
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


«Snakke med lyktestolpe»

Canal Digital har tilbudt Ljung et halvt år gratis TV og bredbånd. Og å heve kjøpet. De er også åpne for å slette regningene de foreløpig har sendt.

Men Ljung vil ha det han og dørselgeren signerte på. Nå venter han spent på Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon sitt syn på saken – vedtaket kommer om et par måneder. Han er også forberedt på å møte i Forliksrådet om nødvendig.

- Man føler seg liten mot Canal Digital. Det er som å prate med en lyktestolpe, og man møter veggen i alle retninger, sier Ljung til Dinside.

- Det virker ikke som om loven er lik for alle.

LES OGSÅ: Mistet TVNorge? Her er alternative dine