<b>IKKE GODT NOK: </B>Canal Digital Kabel-TV har hatt denne banneren på nettsidene sine. Den fikk tilleggsopplysninger om bindingstiden, men ikke informasjon om totalprisen. Nå er dette også på plass. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
IKKE GODT NOK: Canal Digital Kabel-TV har hatt denne banneren på nettsidene sine. Den fikk tilleggsopplysninger om bindingstiden, men ikke informasjon om totalprisen. Nå er dette også på plass. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Canal Digital får reklamekjeft

Forbrukerombudet forstår ikke hvorfor TV-tilbyderen nekter å fortelle deg sannheten.

«TV-reklamer hysjer ned bindingstid» meldte Dinside for et halvt år tilbake. Da fikk RiksTV og Canal Digital Parabol kjeft av Forbrukerombudet for å ikke opplyse godt nok om at tilbudene deres forutsatte lange og potensielt kostbare bindingstider.

Ombudet lovet å følge TV-bransjen nøye, og slå ned med bøter om selskapene ikke ville følge det ombudet mener er markedsføringslovens krav.

Nå er ombudet ute med pekefingeren igjen, denne gangen rettet mot Canal Digital Kabel-TV og nok en gang Canal Digital Parabol.

Sist fikk også Riks-TV kjeft – skylder på «kampens hete»

Manglende opplysninger

Av de 20 tilbyderne ombudet har sjekket, har de bare avdekket brudd på markedsføringsloven hos to selskaper.

IKKE GODT NOK: Denne banneren fra Canal Digital Parabol hadde ingen opplysninger om at tilbudet forutsatte bindingstid. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer

  • Canal Digital Kabel-TV kritiseres for å ha markedsført deres nye T-We Box med blant annet «12 måneder avtaleperiode er gjeldende», men uten å oppgi hva totalprisen blir.
  • De har dessuten annonsert for en trådløs ruter som også forutsatte 12 måneders bindingstid, også her uten å oppgi totalprisen.
  • Canal Digital Parabol hadde tilbud om tre måneders fri bruk, men opplyste ikke godt nok om at dette forutsatte 12 måneders binding.
  • De markedsførte dessuten kanalpakker som Norgespakken med forutsetning om binding, uten at dette ble opplyst.

- Selskapene skal nå være godt kjent med regelverket. Vi forventer derfor at de endrer den ulovlige markedsføringen, og gir forbrukerne den informasjonen de har krav på i all fremtidig markedsføring, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Canal Digital med «synsk chat» – så meldingene kundene skrev før de var sendt

Nekter å følge reglene

Nergårds poeng blir gjentatt flere ganger i brevene til TV-tilbyderne. For det er nå under et halvt år siden Forbrukerombudet gikk ut og kritiserte TV-bransjen for identiske lovbrudd: Totalpris og bindingstid som ikke opplyses tydelig i samme skjermbilde som selve annonsen.

Det er altså ikke godt nok å opplyse om dette først etter man har trykket på annonsen. Det spiller heller ingen rolle om disse reklamene befinner på tilbyderens egen nettside, som er tilfelle denne gangen, eller som eksterne annonser.

MÅ KJEFTE IGJEN: Forbrukerombud Gry Nergård har kjeftet på TV-bransjen før, og må gjøre det igjen. De er langt flinkere nå enn tidligere, ifølge deres kartlegging, men fortsatt vil ikke Canal Digital-selskapene gjøre som ombudet krever. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


«På bakgrunn av den omfattende veiledningen som er gitt dere [...] ser Forbrukerombudet alvorlig på at markedsføringen fremdeles ikke er i overenstemmelse med markedsføringsloven» skriver ombudet i et brev til Canal Digital Parabol.

Er bransjen flinke nok til å opplyse om vilkår i markedsføring?

(Avsluttet)
Nei(94%) 1942
Ja(4%) 83
Vet ikke(2%) 38
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Synes de er flinke nok

Canal Digital Parabol de fikk kjeft for samme slurv for et halvt år siden. Men informasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital Parabol ser ikke det store problemet. Han synes reklamene deres har holdt seg til reglene, men vil likevel følge ombudets krav om å være enda tydeligere.

- Vi to snakket om samme brudd for et halvt år siden, hvorfor fortsetter dere å bryte reglene?

- Vi opplever selv at vi kommuniserer i tråd med lovens krav, så kan man bruke tid på å diskutere om man skal bruke ordet bindingstid, avtaleperiode eller noe annet. Og vi hører på hva Forbrukerombudet mener om ordlyden og hvordan man skal kommunisere avtalens minste varighet, svarer Pettersen.

Store selskaper som Canal Digital og Netcom lagret samtalene dine uten å si fra

ENDRET: Her ser du hvordan banneren til Canal Digital Kabel-TV har endret seg, for å inkludere alle de viktigste opplysningene i samme skjermbilde. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Forsiktig kritisk

Canal Digital Kabel-TV har rettet opp i markedsføringen sin, for å følge ombudets krav. Informasjonssjef Catharina Kokkim understreker at all informasjon hele tiden var tilgjengelig etter man trykket på reklamen, men ombudet mener altså dette ikke er godt nok.

- Nå har vi fått dette brevet, og den dialogen vil vi ha med dem, sier Kokkim til Dinside.

- Betyr dette at dere er uenig med ombudet?

- Vi har tatt det til etterretning og lagt ut informasjonen, så må vi finne ut hva som er tilstrekkelig når vi reklamerer i egne kanaler, svarer Kokkim.

- Så det er ikke sikkert at dere i framtida vil legge all informasjon i første skjermbilde?

- Vi har dialog med ombudet, så får vi se hvor dette ender.

Vi har testet Canal Digitals nye T-We Box!