Vis mer

Campingvogn er kult

Forventer 90.000 campingvogner og 25.000 bobiler i Norge denne sommeren.

Salget av campingvogner og bobiler tok helt av i juni, ifølge Elcon/Santander Consumer Bank.

I år er det forventet 90.000 norske campingvogner og 25.000 bobiler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Hvert år finansierer Elcon/Santander Consumer Bank 3000 caravankjøp, og tallene har ikke vært noe dårligere i år enn i fjor.

Slik er campinglivet på Roskilde

Tok av i juni

– Etter en rolig vår tok det helt av i juni. Fortsetter det på samme måte resten av sommeren, nærmer vi oss raskt rekordåret 2007 i omsetning, sier Hege Lian, daglig leder i Lians Caravan & Fritid i Bardufoss i en pressemelding.

Hennes far, Arild Lian, bekrefter dette til Dinside.

- Sesongen har gått litt sakte i år, folk var vel skeptiske, men vi har solgt desto mer de siste dagene. Vi er litt under fjoråret, men tror det skal gå bra, sier Arild Lian.

De forventer å selge 100 nye bobiler og like mange campingvogner i år, og da er ikke bruktsalget tatt med i beregningen.

Nedgang i båtsalget

Forskjell på fortjenesten

- Man får mindre for vogna når den er brukt, men det er forskjell på hvor mye man kan tape. Hvis du kjøpte vogn for tyve år siden kan den ha svingt i pris fra 120.000-130.000 til 20.000-30.000. Men det avhenger naturligvis av hvordan vogna er behandlet. For mange er campingvogna hytta deres, og behandler den pent, da er den lettere å selge, sier Arild Lian i Lians Caravan & Fritid i Bardufoss.

Kjøpte du derimot vogna for fem år siden for 200.000, er det ikke sikkert at du taper mer enn 60.000 til 70.000 kroner. Og det er, ifølge Arild Lian, ikke så galt.

En gruppe campere bytter vogn og bobil ofte, og oppgraderer gjerne utstyret. Også er det en gruppe som har fast plass til vogna, og planketelt. De bytter sjelden vogn.

Hit drar luksuscamperne

Yngre kjøpere

Hos Lians Caravan & Fritid er det mest vanlig er å kjøpe en vogn på rundt seks meter med køye, slik at det er plass til hele familien. Godt voksne kjører mindre vogner.

Når det gjelder bobiler, kjøper de fleste med plass til to. Men det endrer seg stadig, ifølge Arild Lian, kjøper stadig flere familier bobil.

– Kjøperne er nok i snitt noe yngre enn før. Det er mange barnefamilier som velger campingvogn, og mange par som kjøper bobil straks barna har flyttet hjemmefra, sier Hege Lian.

Hvis du vil tjene mest mulig penger på vogna, da bør du selge den på våren, sånn som mange andre sesongstyrte varer. Skal du derimot anskaffe deg vogn, kan det lønne seg å kjøpe den om høsten, med en gang sesongen er over kan man få en bedre pris.

Harrystempel

”Den ekte harryen har aldri sett nokon grunn til å ha det ukomfortabelt i ferien. Har han hytte så er ho minst like velutstyrt som heimen hans. Det same er campingvogna hans. Drar han på campingferie, har han gjerne både fortelt, dekorative hagemøblar og samenleggbar plen. På campingplassen kan han iføre seg grilldressen og sandalane, eller shortsen dersom veret er bra, ta seg ein øl midt på formiddagen, vere oppe lenge og ellers gjere minst mulig.” (Are Kalvø, Harry, 1999)

- Det var på 70- og 80-tallet at campingvognfolket fikk sitt harrystempel. Campingvognfolket utvandret rett fra teltturisme, og var konge på haugen med grilldress og vogn. Nå har ikke campingvogna samme harrystempel lenger, og vi selger gjerne bobiler og campingvogner til båt- og hyttefolk, som vil reise rundt, sier Arild Lian. Han begynte å selge campingvogner og bobiler i perioden 1974-1977.

Campingvogna er ikke hva den en gang var, skal man tro Dagbladet som skal kåre Norges kuleste campingvogn i løpet av sommeren. Hver uke viser de frem et nytt eksemplar, og forteller historien bak nipset, anskaffelsen og utbedringen av vogna.

Kongen av campingplassen

Benedicte Lie og Gunnlaug Daugstad studerte campinglivet i 2001, med hensyn til faktorer som campingens harrygrad og campingstatistikk.

De fant ut at campingturistene stort sett er i inntekstgruppen som tjener 400.000 til 499.000 kroner årlig, og veldig få har inntekt over 500.000. Statistisk består camperne av et par med barn, men par uten barn mellom 45 og 79 år er også sterkt representert på campingplassen.

Den gjennomsnittlige campingturisten har fullført videregående, men har sjelden høyere utdannelse.

Kilder: Are Kalvø, Harry (1999)
SSB Magasinet, Benedicte Lie og Gunnlaug Daugstad (2001)