Hva om butikkvinduet kunne gi deg mer informasjon om produktene du er spesielt interessert i? Illustrasjonsfoto: Colourbox.com. Foto: Foto: Colourbox.com.
Hva om butikkvinduet kunne gi deg mer informasjon om produktene du er spesielt interessert i? Illustrasjonsfoto: Colourbox.com. Foto: Foto: Colourbox.com.Vis mer

Butikkvinduet som ser deg

Snart vil butikkvinduet registere hvilke produkter du ser mest på og gi deg utfyllende informasjon om disse.

Det er håpet til elektronikkfirmaet Philips. De jobber for tiden med å utvikle interaktive butikkvinduer, melder NewScientist.com.

Slik ser Philips for seg at det interaktive butikkvinduet skal fungere. Foto: Philips. Foto: Foto: Philips Vis mer


Blikkregistrering brukes allerede i mange sammenhenger. Nå ønsker Philips å benytte denne teknologien i butikkvinduer også. Planen er at butikkvinduene skal registrere blikkene til vindusshopperne, for deretter å gi dem mer informasjon om de produktene de ser mest på. Den utfyllende informsjonen vil komme opp på store dataskjermer som også skal være utstilte i butikkvinduet.

Verdens råeste shoppinggater

Man tror at det å kombinere fysisk utstilte produkter med for eksempel informerende videoklipp, vil gjøre butikkvinduene mer attraktive for forbrukerne.

Ifølge Philips vil den samme teknologien også kunne brukes i gallerier og kunstmuseer for å gi de besøkende mer informasjon om det de ser på der.

Shopping du ikke kan si nei til