<b>60 PROSENT AV ØLET ER FOR STERKT:</b> Mye av ølet som selges i butikkene, er for sterkt til å bli solgt der, viser en ny test. Foto: MASKOT/NTB SCANPIX
60 PROSENT AV ØLET ER FOR STERKT: Mye av ølet som selges i butikkene, er for sterkt til å bli solgt der, viser en ny test. Foto: MASKOT/NTB SCANPIXVis mer

Butikkølet er for sterkt

Test avdekker at store mengder øl i butikken er sterkere enn det som er lov å selge.

En test gjennomført av Bryggeri- og Drikkevareforeningen (BROD) har avdekket at store mengder av butikkølet er sterkere enn det som er tillatt å selge fra butikkhyllene.

Ifølge alkoholloven, er det kun tillatt å selge øl med alkoholprosent på inntil 4,7 volumprosent, fra butikken.

Øl med høyere volumprosent alkohol må selges fra Vinmonopolet.

LES OGSÅ: Nå blir det lov å informere om alkohol

60 prosent av butikkølet er for sterkt!

- Bryggeri- og drikkevareforeningen har avdekket at betydelige mengder av butikkølet fra norske småskalabryggerier er sterkere enn 4,7 volumprosent alkohol, som loven tillater, skriver Bryggeri-og drikkevareforeningen i en pressemelding.

De har testet 138 ulike øl, og funnet at cirka 60 prosent er for sterke. Noen har et alkoholinnhold på over 7 prosent.

PÅ POLET: Øl som er sterkere enn 4,7 prosent må selges på Vinmonopolet. Foto: HANNA SIKKELAND Vis mer


Bryggeri- og drikkevareforeningen er en forening for bryggerier, blant annet for 87 småskalabryggerier fra hele Norge. Bakgrunnen for testingen var tips fra en privatperson med avansert måleutstyr, som hadde målt alkoholmengder på opptil 6,3 prosent i butikkøl fra et utvalg bryggerier.

- Ikke bevisst

- Vi har ikke mistanke om at noen bryggerier bevisst har brygget for sterkt øl, skriver BROD i en pressemelding, og sier videre at småskalabryggeriene i Norge står samlet bak et ønske om å bedre sine rutiner og har samarbeidet fullt ut med foreningen i arbeidet for å kartlegge alkoholinnholdet.

16. og 21. september ble det foretatt analyse av 156 øl, hvorav 138 øl fra 49 ulike norske småskalabryggerier, 10 øl fra fire større bryggerier og åtte importerte øl.

Testresultatene viser at av 49 undersøkte småskalabryggerier, hadde 18 alle sine øl innenfor maksimalgrensen på 4,7 %, 23 hadde mindre overskridelser på enkelte øl (opp til 5,2 %), mens åtte bryggerier hadde svært høye overskridelser.

To bryggerier hadde gjennomgående så høyt alkoholinnhold i sine øl at de valgte å trekke alle sine produkter fra markedet.

BROD uttaler at de er i dialog med Toll- og avgiftsdirektoratet, Helsedirektoratet og dagligvarekjedene, med sikte på å finne praktiske løsninger i den akutte situasjonen og utvikle rutiner som sikrer korrekt alkoholinnhold i framtiden.

LES OGSÅ: Slik brygger du øl

- Svært overraskende!

OVERRASKET: Per Roskifte, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, sier til Dinside at de er svært overrasket - men at de har tiltro til at bryggeriforeningen rydder opp. Foto: NORGESGRUPPEN Vis mer


Per Roskifte, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen, uttaler til Dinside at de har blitt informert om resultatene av undersøkelsen i dag.

- Dette var svært overraskende for oss, og vi har sendt ut en tydelig informasjon til alle våre bryggerier, små og store, at vi forventer at de er trygge og garanterer at i de leverer produkter som er i overensstemmelse med norsk lov. Vi var ikke klar over dette, og er overrasket over at slikt kan skje, uttaler Roskifte til Dinside.

Han sier videre at de har full tiltro til bryggeriforeningen, at foreningen har gått tydelig ut med dette – og at de rydder opp i dette.

Ifølge Roskifte, har det vært produkter i butikken som har hatt for høyt alkoholinnhold – men at dette nå allerede er tatt ut av butikken.

- Er det fremdeles øl i butikkene med for høyt alkoholinnhold?

- Det har vi ikke grunnlag for å tro. Dette er historie, og slik blir det ikke fremover. Vi har ikke grunnlag for å tro at ikke problemet så lang er løst, sier Roskifte til Dinside.

Ifølge han, er det produsentens ansvar at de produserer en øl som er innenfor norsk lov.

- Grunn til å føle seg lurt

GRUNN TIL Å FØLE SEG LURT! Kari Randen, leder i alkovettorgansiasjonen Av-og-til, sier folk har rett til å vite hva det er de drikker. Foto: IRENE SANDVED LUNDE/BÅRD GUNDERSEN Vis mer


Kari Randen i alkovettorganisasjonen Av-og-til reagerer kraftig på avsløringene, og uttaler til Dinside at folk har krav på å vite hva det er de drikker.

- Mange kan i dag ha god grunn til å føle seg lurt, og forbrukerne er ført bak lyset. Det kan også ha hatt helsemessige konsekvenser. For enkelte som for eksempel går på medisiner eller av andre årsaker må være varsom med alkohol, kan det være svært alvorlig dersom det tror er èn alkoholenhet i virkeligheten er det dobbelte, uttaler Randen.

Hun hevder også at denne typen feilmerking allerede kan ha hatt konsekvenser for mange enkeltindivider, ettersom «fylla har skylda» for mange skader og ulykker.

1. november kan du også få lov å lese om øl

Din mening

Hva synes du om at øl over 4,7 % må selges på Vinmonopolet? (Avsluttet)
Det er dumt(82%) 10760
Det er bra(13%) 1720
Ingen mening(5%) 643
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Fra 1. november blir det lov å informere om alkohol, med bilder og faktainformasjon. Dette har tidligere ikke vært lov i Norge.

Helse- og omsorgsdepartementet har vedtatt at det vil være lov å informere om alkoholholdige produkter, «i kanaler som forbrukeren selv oppsøker», som kan være nettsider, informasjonsmateriell og så videre.

Les mer om den nye bestemmelsen her.