<B>FRUKT OG GRØNT VED INNGANGEN:</B> Frukt og grønt ved inngangen får nesten samtlige kunder til å stoppe og handle. Foto: Colourbox.com
FRUKT OG GRØNT VED INNGANGEN: Frukt og grønt ved inngangen får nesten samtlige kunder til å stoppe og handle. Foto: Colourbox.comVis mer

Butikkenes aller beste triks

Frukt og grønt ved inngangen får nesten samtlige kunder til å stoppe og handle.

- Frukt og grønt er ekstremt viktig for dagligvarebutikkene. Det er en sterk lommebokåpner, sier markedsrådgiver Tom Aulie i Spirit-gruppen. Han har spesialisert seg på shopperadferd, og har i flere år hjulpet både butikker og produsenter til å selge mer.

Aulies beste tips til butikkene er å plassere en delikat frukt- og grøntavdeling rett innenfor inngangen.

- Vi har stått i dagevis og gjort observasjoner i butikker som har flotte frukt- og grøntavdelinger med en gang du kommer inn, og det er ikke noen tvil: Nær 100 prosent av kundene stopper og tar med seg minst én vare, sier Aulie.

>> Er dette fremtidens butikk?

Bidrar til mersalg

Grunnen til at butikkene vil du skal stoppe tidlig, for eksempel ved grønnsaksdisken, er fordi det vanligvis gir økt salg av andre produkter.

- Vi gjorde observasjoner i noen butikker som ikke hadde frukt og grønt i inngangspartiet, og da så vi at kundene gikk nesten 50 meter inn i butikken før de begynte å handle.

Fysiske begrensinger og logistikkhensyn gjør at ikke alle butikkene kan ha frukt og grønt ved inngangen. Da finnes det andre virkemidler med god stoppeffekt. I den samme butikken som nevnt i avsnittet over, gjorde Aulie et eksperiment.

- Så satt vi opp et godt tikronertilbud på Freia sjokolade i en sliten handlevogn med svær tilbudsplakat. Halvparten av kundene stoppet og handlet fra vognen, samtidig som de begynte å plukke varer fra hyllene rundt.

Taco + grønnsaker = sant

En fersk undersøkelse fra Spirit-gruppen viser at de aller fleste som handler i butikk, er der for å kjøpe middag.

Rema 1000 har flyttet frukt- og grøntdisken til inngangen i de aller fleste butikkene. Det har gitt resultater. Foto: DinSide Vis mer


- Likevel er det 70 prosent av de som handler som ikke vet hva de skal ha til middag. Da er det viktig at butikkene tilrettelegger for middagsløsninger, sier Aulie.

Derfor er det ikke tilfeldig om du for eksempel finner enkelte matvarer på helt andre steder i butikken, enn det som kanskje virker naturlig.

For eksempel taco. Alle som kjøper taco, skal ha grønnsaker, og derfor er det viktig å legge til rette for at kunden skal bli fristet til å fråtse i grønt.

- Tacoprodukter gir verdens beste stoppeffekt i frukt- og grønnsaksavdelingen. Taco selger noe inn i hampen med grønnsaker, derfor har butikkene et godt argument for at produktet skal stå nær nettopp denne avdelingen, forklarer Aulie.

PRISTEST: Denne butikken slår Rema på målstreken

Selger mer frukt og grønt enn noensinne

Norges største dagligvarekjede, Rema 1000, har flyttet frukt- og grønnsaksdisken til inngangen i flere av sine butikker.

- I 2007 uttrykte kundene våre at de ønsket å handle mer frukt og grønt, derfor bygget vi om disse avdelingene og flyttet dem til inngangspartiet, sier Rema 1000s driftsdirektør, Arve Husby, til DinSide.

Huseby sier at omleggingen har hatt en betydelig effekt på salget.

-Vi selger nå mer frukt og grønt enn noen annen dagligvarekjede i Norge, hevder Huseby.

Ica Supermarked har også hatt positiv erfaring med å tilby en «fruktig inngang» til mange av butikkene.

- I mange av våre butikker har vi plassert frukt- og grøntavdelingen ved inngangen av butikken. Dette får vi gode tilbakemeldinger på fra kundene, som liker en fargerik og inspirerende start på handleturen, sier Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i Ica Supermarked.

Rimi velger en annen strategi

Rimi har valgt å bygge om butikkene sine, slik at frukt og grønt er plassert på et eget torg sammen med brød midt i butikken.

- Dette gjør at frukt- og grønt er i sentrum av butikken, som gjør at kunden kan selv velge når på handleturen han eller hun skal stoppe der. Dette gir en bedre atmosfære og hyggelig handleopplevelse, sier Bjørnar Mickelson, kommunikasjonsrådgiver i Rimi.

Han sier det er praktisk for kunden at frukt- og grøntavdelingen ikke plasseres først i butikken.

- De tyngste varene, som for eksempel mineralvann og øl, er dermed plassert først i butikken. På denne måten knuser de ikke frukt og grønt og liknende. På samme måte er frysevarene plassert til slutt, slik at de ikke tiner mens du handler. Varene er dermed plassert slik at det skal være enklest mulig for kundene, forklarer Mickelson.