<b>FEIL PRIS?</b> Hvis butikken oppgir feil pris, er det et brudd på loven, men du kan likevel ikke kreve å få betale denne prisen for varen. Foto: BERIT B. NJARGA
FEIL PRIS? Hvis butikken oppgir feil pris, er det et brudd på loven, men du kan likevel ikke kreve å få betale denne prisen for varen. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Butikkene skal oppgi riktig pris

Men du kan likevel ikke kreve å få prisen som er oppgitt i butikken, om kasseapparatet sier noe annet.

Det hender at du får deg en overraskelse når varene skal betales: Prisen på noen av varene viser seg å være noe helt annet enn det som sto oppgitt i butikkhyllene.

Men kan du kreve å få hyllepris på en vare når prisen i kassa er en helt annen?

- Det er nok ikke sånn at man kan kreve hyllepris med loven i hånd, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til Dinside.

Handler du derimot på nett, kan du kreve å få prisen som nettbutikken har oppgitt, selv om den skulle være feil, ifølge Forbrukerrådet.

Feil pris er brudd på loven

I fysiske butikker er det opp til butikken om de vil la kunden betale prisen som sto oppgitt ved varene, ifølge Gjedrem. Heller ikke om du oppdager prisforskjellen etter å ha betalt for varen, kan du kreve dette, men du bør få lov til å levere tilbake varen og få pengene igjen.

Opplever du ofte å få en annen pris i kassa enn oppgitt pris i butikken? (Avsluttet)
Ja, det skjer hele tiden(50%) 1991
Det skjer en sjelden gang(46%) 1849
Nei, det opplever jeg aldri(4%) 179
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Dessuten er det et brudd på loven å ha feil pris på varer i butikken.

- Både at varer ikke er merket med pris, og at prisen er feil fordi den ikke er oppdatert til riktig pris, er brudd på markedsføringsloven, sier Gjedrem og viser til paragraf 10 om prismerking.


Gjedrem oppfordrer kunder som opplever at feil eller manglende prismerking er et vedvarende problem der de handler, å klage til Forbrukerombudet. Dermed kan de ta det videre med butikken.

- Hvis de ikke skjerper seg er det mulig å bøtelegge butikkene, men erfaringen er at butikkene skjerper seg når vi kontakter dem, sier han, og viser til tidligere undersøkelser av prismerkingen i dagligvarebutikkene, hvor de fant ganske mange eksempler på feilprising.

Etter alt å dømme var det slurv som lå bak, og ingen tegn på at butikkene gjorde dette for å systematisk lure kundene.

LES OGSÅ: Styr unna disse tabbene når du handler i Sverige

Bedre med elektronisk merking?

DIGITALE PRISER: Slik prismerking blir stadig vanligere i dagligvarebutikkene, men likevel er ikke alle priser på stell, ifølge Forbrukerombudet. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer



Den siste tiden har også elektronisk merking blitt stadig vanligere i dagligvarebutikkene, men har det blitt bedre av den grunn?

Gjedrem sier til Dinside at de ikke fått noen klager på elektronisk merking, men at deres erfaring er at de samme problemstillingene går igjen – blant annet at prisene i kassa og på hyllene ikke oppdateres samtidig, eller at varer er merket med en pris som tilhører en annen vare.

Han påpeker at det er viktig at elektronisk prising er like tydelig som tradisjonell prismerking, og at det ikke gir ekstra utfordringer til kundene.

Les også hvilket juleøl du bør kjøpe når du handler i dagligvarebutikkene, og hvilket du bør velge på Vinmonopolet

Rema og Kiwilover deg laveste pris

Hva sier så butikkene selv, kan kunden kreve å få prisen som er oppgitt på hylla, selv om det ikke er samme pris som dukker opp ved betaling?

Mette Fossum Beyer i Rema 1000. Foto: REMA 1000 Vis mer


Mette Fossum Beyer, kommunikasjonssjef i Rema 1000, sier til Dinside at kunden er deres øverste sjef, og alltid vil få den laveste prisen. Hun sier videre at den digitale prismerkingen, som alle Rema-butikker nå har, oppdateres kontinuerlig, og at det ikke vil skje at prisen på det digitale prispunktet viser en annen pris enn i kassen.

- I tilfeller der for eksempel gamle plakater har blitt hengende oppe utover kampanjeperioden vil vi løse dette så smidig som mulig, sier Fossum Beyer.

Også Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier til Dinside at kunden alltid vil få laveste pris ved tvilstilfeller. Generelt skal kundene være trygge på at den prisen de ser i hyllen, er den samme de betaler i kassen.

- Vi har elektroniske etiketter i alle våre butikker, og den prisen du ser der er den samme som den som kommer i kassen, forteller Aakvaag Arvin, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi Norge, og legger til at de har redusert antall plakater hvor det er mer utfordrende å ha riktig pris ved hyppige prisendringer.

LES OGSÅ: Slik kutter du matbudsjettet med flere tusen kroner i året