Euronics er en av butikkjedene som har lagt seg flate etter Forbrukerombudets kritikk av januarsalget.
Euronics er en av butikkjedene som har lagt seg flate etter Forbrukerombudets kritikk av januarsalget.Vis mer

Butikkene angrer på januarsalget

Forbrukerombudet mener at mange butikker brøt markedsføringsloven under årets januarsalg. Nå legger mange av butikkene seg flate, og lover at de skal skjerpe seg.

«Januarsalg» er et kjent begrep, men hvor gode er egentlig tilbudene som kommer i begynnelsen av året?

Hvert år tar Forbrukerombudet en grundig gjennomgang av kampanjetilbudene til butikker i forskjellige bransjer. I år er intet unntak, og nok en gang fant en rekke eksempler på markedsførings om ikke stemmer overens med regelverket.

Blant annet skal butikkene opplyse om før-pris på salgsvarene, men det er det langt fra alle som gjør.

Forbrukerombudet har nå sendt ut klagebrev til butikkene som de mener har brutt markedsføringsloven.

- Vi forventer at de gir en forklaring på det vi har tatt opp, enten ved å gi en forklaring på hva som har skjedd, eller at de kommer tilbake og sier de ikke er enige i våre vurderinger, sier forbrukerombud Gry Nergård til DinSide.

LES OGSÅ: Ble du lurt i år igjen?

Lover å skjerpe seg

En av butikkene som har fått passet påskrevet er Møbelringen. Forbrukerombudet retter kritikken mot kampanjeavisen, som på enkelte sider påstår at varene er på salg, uten at før-prisene er oppgitt.

Forbrukerombud Gry Nergård Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Møbelringen har allerede svart på henvendelsen, og legger seg flate. Nå lover de også å skjerpe seg.

- Som det påpekes i deres henvendelse, skulle den store bakgrunnsteksten med «januar-salg» ikke vært trykket på de nevnte sider. Vi beklager det inntrufne.
Vi bekrefter at vi vil innrette vår markedsføring etter Forbrukerombudets retningslinjer, skriver daglig leder i Møbelringen, Kristian Spiten, i et brev til Forbrukerombudet, som DinSide har fått tilgang til.

- Beklager

En rekke andre butikker har i denne sammenhengen blitt kritisert for slett markedsføring. Elektronikkjeden Euronics er en av dem.

I januar-kampanjen lokker Euronics med at «3. januar kl. 07.00 braker det løs!», uten å oppgi hvor gode tilbudene egentlig er. Også denne butikkjeden legger seg flat for kritikken.

- Vi beklager derfor på det sterkeste at det er benyttet feil ordlyd i overskriften slik at man dermed burde ha oppgitt førpriser. (...) Det var ikke Euronics sin hensikt å bryte markedsføringsloven, og vi vil sørge for å rette opp i forholdet vedrørende fremtidige DM (direkte markedsføring, red. anm) . Vi beklager på det sterkeste, skriver markedsdirektør Kirsti K. Berg i Euronics i svarbrevet til Forbrukerombudet.

Ikke så galt likevel

Oppfølgingen av de forskjellige bransjenes markedsføringstriks i januar, ser ut til å ha en positiv effekt. Etter flere år med gjennomganger av januarsalget, kan Forbrukerombudet nå fortelle at mange bransjer har skjerpet seg.

- Vårt generelle inntrykk er at markedsføringen i januar er bedre enn før, du kan stole litt mer på butikkene nå enn du kunne gjøre før, sier forbrukerombud Nergård til DinSide.

Hun sier forbrukerne vil nyte godt av at butikkene nå skjerper rutinene.

- Det er vanskelig for hver enkelt å følge med på prisene på hvert eneste produkt. Om de skal ha mulighet til å vite at et produkt virkelig er redusert i pris, må butikkene opplyse om førpris.