Er det butikkens skyld må de betale kostnadene ved å berge filene dine. Foto: Randolph Pamphrey
Er det butikkens skyld må de betale kostnadene ved å berge filene dine. Foto: Randolph PamphreyVis mer

Butikken skal betale for tapt data

Butikken kan være nødt til å betale for berging av tapte filer skulle datamaskinen din kræsje.

La selger dekke kostnadene

PCen med flere måneders arbeid kræsjer. Katastrofe! Men det finnes datadoktorer som kan gjenopprette tapte filer, naturligvis til en vanvittig høy pris. Men disse kostnadene skal betales av PC-selgeren. Eller mobiltelefonselgeren. Dette skriver Forbrukerportalen.no

Merk deg forbeholdene

Selgeren skal betale kostnadene ved gjenoppretting dersom:

  • det er komponentfeil i lagringsenheten
  • feil på programvare levert av selger

  • Skyldes filtapet feil som følge av virus eller spyware, feil på programvare levert av andre enn selger eller feil bruk og ytre påvirking, har selger intet ansvar.

    Merk deg likevel unntaket, som går i kjøpers favør: Selger kan noen ganger være ansvarlig også for feil som følger av virus eller spyware, i de tilfellene der produsenten kan klandres for manglende sikkerhet.

    Ta sikkerhetskopier

    Du bør uansett ansvar alltid sørge for å ha sikkerhetskopier av datafilene dine.

  • Brenn data på CD eller DVD
  • Last ned data på nettbaserte backup-tjenester
  • Kopiere innhold over på en ekstern harddisk
  • Hvordan få penger tilbake?

    Har du tapt arbeid, og mener det var feil på utstyret som er skyld i tapet? Rett en klage til butikk eller produsent.

    Forbrukerrådet har utarbeidet et standardbrev for bruk ved reklamasjoner:

  • Forbrukerrådets reklamasjonsbrev

    Blir du ikke enig med selger, kan du bringe saken inn til ditt lokale forbrukerråd. Forbrukerrådet opptrer som nøytral megler i saken. Dersom enighet ikke oppnås, oversendes saken til forbrukertvistutvalget.

    Kilder: Forbrukerportalen, Ibas.

    AKTUELT: