<b>SNÅL?</b> Bunnpris tilbyr såkalt "Snål frukt og grønt" til en lavere pris, i 42 av sine butikker. Foto: BUNNPRIS
SNÅL? Bunnpris tilbyr såkalt "Snål frukt og grønt" til en lavere pris, i 42 av sine butikker. Foto: BUNNPRISVis mer

Bunnpris satser på snål frukt og grønt

Men vil kundene kjøpe frukt og grønt som ikke følger standarden?

I februar i år startet butikkjeden Bunnpris pilotprosjektet «Snål frukt og grønt», som innebærer at kundene får muligheten til å handle frukt og grønnsaker som ikke følger standarden - til en lavere pris.

- Responsen har vært bedre enn vi kunne håpe på fra første dag, sier Ingunn Sandnes Laugen, markedssjef i Bunnpris etter at tilbudet ble lansert i Oslo i mai og Trondheim i vinter.

Betyr dette at forbrukerne nå ønsker denne typen varer velkommen?

LES OGSÅ: Se hva Coop og Meny har gjort med kyllingen

Ingenting å si på kvaliteten

Per i dag er det ifølge Sandnes Laugen over 30 butikker i Oslo og omegn og i 12 butikker i Trondheimsområdet, som tilbyr såkalt snål frukt og grønt til kundene.

- Og det kommer flere butikker etter, om kundene etterspør dette i sine lokale Bunnpris-butikker.

POPULÆRT: Bunnpris Hvaler opplever at kundene er fornøyde med å kunne kjøpe varer utenom standard til en billigere penge. Foto: BUNNPRIS HVALER Vis mer


På Bunnpris Hvaler, har butikkeierne selv bedt om å få tilby konseptet til sine kunder.

- Vi driver butikk på et lite sted, og ønsker å skille oss ut. Vi ba derfor om få å teste ut konseptet, forteller Marius Martinsen, medeier av Bunnpris Hvaler til Dinside.

Dette innebærer at butikken tilbyr minst seks forskjellige frukt og grønnsaker, som ikke følger standard i forhold til for eksempel størrelse eller lengde. Disse selges med minimum 30 prosent avslag sammenlignet med prisen på tilsvarende varer, også ved tilbudspriser.

- Og det er ingenting å si på kvaliteten, men kanskje er kålrabien ekstra stor, eller gulrøttene ikke helt rette, sier Martinsen.

- Dette er blitt god mottatt av kundene, og det er snakk om frukt og grønt som ellers ville blitt kastet, så dette reduserer matsvinnet, legger han til.

Vil nordmenn ha «stygg» frukt og grønnsaker?

Ønsker du å kjøpe "stygg" eller "rar" frukt og grønt? (Avsluttet)
Ja, dette er et godt tiltak for å hindre matsvinn(80%) 5739
Ja, det vil jeg for å spare penger(18%) 1267
Nei, jeg vil ha frukt og grønt som følger standarden(2%) 160
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


At stygg, snål eller annerledes frukt og grønt kan dukke opp hos flere av kjedene, tror Ingvill Størksen, direktør for Virke Dagligvare, er sannsynlig.

Da den franske kjeden Intermarché lanserte et slikt tilbud i fjor sommer, var derimot den norske dagligvarebransjen skeptisk til at dette ville kunne slå an i Norge. Flere uttalte til Dagbladet.no at kresne kunder med god råd, setter en stopper for et tilsvarende tilbud i norske butikker.

Også da Dinside omtalte Facebook-gruppa Stygge poteter - ja takk var tilbakemeldingen fra bransjen at potensialet ikke er stort nok for en satsning i Norge.

Dét tror derimot Virke.

- Snål frukt ser ut til å slå godt an hos forbrukerne. Vi ser også at kundene i stadig større grad kjøper varer som prises ned når utløpsdato nærmer seg, sier Størksen.

Hun forteller videre at de tror kundene er mer opptatt av å forhindre matsvinn, som er bra både for miljøet og for lommeboken.

LES OGSÅ: Derfor er det emballasje rundt frukten og grønnsakene

Holder seg til First Price

Kommunikasjonssjef Kine Søyland. Foto: NORGESGRUPPEN Vis mer


Så gjenstår det å se om flere av kjedene vil tilby kundene mer av denne typen frukt og grønt.

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen og butikker som Kiwi, Meny og Joker, tror ikke de vil satse mer enn det de allerede gjør gjennom merket First Price.

- Vi mener at vi sikrer en god omsetningskanal for litt snål frukt og grønt gjennom vårt merke First Price. Innenfor dette merket er det rom for dem som også ser litt annerledes ut, en gulrot som er krokete, kanskje en og annen som er brukket og så videre. Men vi mener fortsatt at det er en minstestandard som bør oppfylles før vi presenterer produkter for kundene våre, for å unngå svinn og dårlig kundeopplevelse, sier Søyland.

LES OGSÅ: Her er høstens matvarenyheter!