Budsjettets miljøprofil

Hvor grønt er årets statsbudsjett?

- Det er viktig å se økonomi og økologi tett sammen, sier Kristin Halvorsen i pressekonferansen på Stortinget i dag klokken 13:30.

Miljøverndepartementets budsjett øker, men ifølge Halvorsen er en av miljøverndepartemenets viktigste oppgave å passe på at de andre departementene bruker sine midler på en miljømessig riktig måte.

Alt om Statsbudsjettet på DinSide

- Norge bruker mer enn 1 prosent av BNP på miljørettede tiltak. Det gjør oss til en fremtidsrettet miljønasjon både lokal, nasjonalt og globalt, mener SVs finanspolitiske talsperson Heikki Holmås til NTB.

Her er noen av miljøtiltakene i årets budsjett:

  • Økologisk landbruk
    Regjeringen har som mål at 15 prosent av matproduksjonen og matforbruket skal være økologisk i 2015. Det er bevilget 148,8 millioner kroner til utvikling av økologisk produksjon, i tillegg til 20 millioner kroner over 2008-2009 som er bevilget til prosjektet Økoløft.

    I år er rundt 4,3 prosent av det samlede jordbruksarealet drevet økologisk, og økologiske matvarer utgjørde 1,04 prosent av omsetningen i dagligvare- og faghandel.

  • Dyrere fyringsolje
    - Vi ønsker å få grunnavgiften på fyringsolje opp på nivå med el-avgiften målt i øre per kWh, sier Kristin Halvorsen i en pressekonferanse på Stortinget.

    Regjeringen foreslår å øke grunnavgiften på fyringsolje med 40,5 øre per liter utover prisjustering. Samtidig åpner den for fritak fra grunnavgift på fyringsolje for skinnegående transport. Fra 2007 ble det innført et tilsvarende fritak fra el-avgiften, og forslaget innebærer dermed en avgiftsmessig likebehandling av mineralolje og elektrisitet brukt til skinnegående transport.

  • Bil- og drivstoff
    Regjeringen øker midlene til RENERGI, et program i regi av Norges forskningsråd som utvikler løsninger for miljøvennlig transport. Regjeringen vil bruke 29,4 millioner kroner til dette programmet over Samferdselsdepartementets budsjett.

    I tillegg har Finansdepartementet tatt et par grep for dieselbilbrukerne: - Vi ønsker å stimulere til bruk av andre typer drivstoff, sier Halvorsen.

    Økningen i dieselavgiften blir forsiktig med 20 øre per liter.

    Årsavgiften på bil på bensin og dieselbiler med partikkelfilter senkes med 330 kroner i året til 100 kroner, mens for dieselbiler uten partikkelfilter er den fortsatt på 440 kroner.

    Vrakpant økes til 5.000 kroner på gamle forurensende dieselbiler.

    Alt om motorvogn- og drivstoffavgifter fra DinSide motor

  • Flytrafikk
    Regjeringen øker miljøavgiften på innenriks flytrafikk: CO2-avgiften på mineralolje til bruk i innenriks luftfart økes med 10 øre literen utover prisjustering.

    Les mer på DinSide Reise

  • Hvor grønt synes du årets budsjett er? Diskuter under

    Alt om Statsbudsjettet på DinSide