<B>MÅ LEVERE: </B>Har du betalt for varen, kan ikke butikken heve kjøpet om du ikke er hjemme når budet kommer. Dette får en norsk nettbutikk nå kjeft for.  Foto: ALL OVER PRESS
MÅ LEVERE: Har du betalt for varen, kan ikke butikken heve kjøpet om du ikke er hjemme når budet kommer. Dette får en norsk nettbutikk nå kjeft for. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Budet leverte ikke pakken som avtalt, nektet å prøve igjen

Kan butikken heve kjøpet om du ikke er hjemme? Nei! slår vedtak fast.

«Budbiler har en forvridd oppfatning av virkeligheten» skrev Dinside i 2011. Lite tyder på at dette har endret seg.

Mange opplever bud som dukker opp, eller hevder å ha dukket opp, til alle døgnets tider uten varsel. Da de fleste ikke kan sitte døgnet rundt og vente på pakker, får mange beskjed om at pakken er forsøkt levert uten hell.

Hva som skjer videre varierer. Men det som ikke skal skje, er at butikken nekter å prøve igjen.

Det gjorde nemlig en stor norsk elektronikkbutikk nylig, som nå får kjeft av Forbrukertvistutvalget (FTU) og må punge ut til kunden.

LES OGSÅ: Nordmenn opplever nytt problem med 350-kronersgrensa, disse kan du klage til

Har du opplevd bud som kommer når du ikke er hjemme? (Avsluttet)
Ja(82%) 2620
Får aldri varer kjørt hjem(10%) 324
Nei(7%) 238
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ett minutt forsinket

Det var på sensommeren i fjor at en kar fra Sandvika bestilte en TV med hjemkjøring. LG-modellen var på tilbud til 5.495 kroner, satt ned fra 13.995 kroner. Noen dager senere sa budet at han skulle komme mellom klokka 17.00 og 21.00, men kunden hørte ikke noe før ett minutt etter leveringsfristen.

- Jeg er på vei! sa budet optimistisk.

- Men nå er jeg jo ikke hjemme? sa kunden, som var på vei til et møte.

- Greit, da kjører jeg TV-en tilbake, svarte budet.

Senere fikk kunden beskjed om at TV-en hans var solgt til noen andre, og modellen utsolgt. Butikken hevet derfor kjøpet, og ga pengene tilbake. Men dette var ikke kunden interessert i, da han skulle ha spart stort på TV-kjøpet. Saken havnet derfor hos FTU.

LES OGSÅ: - Det er ikke momsen ved netthandel vi vil ha kål på, men gebyrene!


Får erstattet rabatten

Vi har fortalt mange historier om kunder som handler på tilbud for så å få beskjed om at varen egentlig var utsolgt. Også i dette eksempelet får kunden rett til slutt.

«Hele kjøpesummen var betalt da varene ble forsøkt levert. Innklagde kan derfor ikke heve kjøpet» skriver FTU i vedtaket, og viser til lovbestemmelsene du ser i faktaboksen.

Butikken mener de har forsøkt å levere TV-en etter beste evne, men at kunden sviktet. FTU mener det skal langt mer til før butikken kan avlyse hele handelen.

«At innklagde ved en feil har videresolgt tv-ene han hadde betalt for, kan ikke klageren lastes for når innklagde ikke var berettiget til å gå fra kjøpet» slår FTU fast i det bindende vedtaket.

Resultatet: Kunden får 8.500 kroner fra butikken. Dette er differansen mellom pengene han betalte og førprisen på TV-en. Altså det kunden vil tape på å kjøpe TV-en et annet sted til fullpris, kalt et dekningskjøp.

LES OGSÅ: Kundene raser etter Platekompaniet-salg – knallsalg på spill, men manglet spillene