- Bryt snusemønsteret

Vil du slutte å snuse? Noe av det viktigste er å bryte snusemønsteret, mener norske tobakkseksperter.

Snus er sterkt avhengighetsskapende og det er påvist økt helserisiko ved snusbruk, advarer eksperter. Likevel begynner stadig flere å snuse.

Les også: All tobakk er farlig:

Vil du slutte å snuse, men synes det er vanskelig? To eksperter gir deg rådene om hvordan du går fram:

Sigrid Skattebo, seksjonssjef ved Røyketelefonen i Sosial- og helsedirektoratet:

1. Sett en dato.
Forbered deg mentalt på at du skal slutte. Tenk gjennom hvorfor du vil slutte. Skriv ned negative og positive sider ved å snuse og ved å slutte. Registrer hvor mye du snuser, når du snuser og hvor du snuser oftest.

2. Bryt vanen.
Ha snusen i munnen kortere tid av gangen. Utsett snusen på morgenen og etter måltider, så bryter du vaner og bygger opp en opplevelse av mestring. Reduser mengden. Gå over til posesnus, så kan du regne ut hvor mye du får i deg.

3. Nikotinerstatning
Dersom du får sterke abstinenser når du har sluttet med snus, hør med apoteket om nikotinerstatningspreparater.

4. Ring Røyketelefonen: 800 400 85.
Der kan du snakke gratis med veiledere eller bestille materiell.

Les også: Ikke snusfornuftig:

Per Meinich, visepresident i Den norske Lægeforening

1. Bryt mønsteret.
Noen tar seg en snus etter middag, i forbindelse med en øl eller i sosiale sammenhenger. Det mønsteret må brytes, slik at det ikke lenger er en vane å putte inn en snus. Det er vanskelig, men man må rett og slett bestemme seg for det.

2. Søk hjelp i omgivelsene.
Snakk med folk rundt deg, sørg for å få støtte til å slutte.

3. Ikke begynn.
Dette er det aller beste rådet. Tenk på at snus er tillatt i salg kun i Norge og Sverige i EU, og at det er en grunn til det. Verdens helseorganisasjon har slått fast at all snus øker kreftrisikoen.

Les også: Kan arve nikotinsug:

Først opprettet 19.03.2007
Sist endret 03.08.2007