Brus mot vinterblues

To glass brus om dagen kan hjelpe vinterdeprimerte nordmenn med å komme ut av dvalen.

Plages du med vinterdepresjon, eller jobber du fremdeles med å komme deg ut av den? Vel her kommer en skikkelig solskinnshistorie!

En ny studie viser at brus kan hjelpe dem som lider av såkalt Seasonal Affective Disorder (SAD). Tilstanden oppstår som følge av for lite dagslys og kan føre til apati, søvnproblemer, tretthet, og i verste fall overspising, depresjon, angst, samt sosiale- og atferdsproblemer. Den oppstår vanligvis om vinteren når vi får begrenset med sollys, og kalles derfor ofte vinterdepresjon.

Tilstanden starter vanligvis i oktober, november og kan vare til langt utpå våren. Personer som lider av vinterdepresjon er ofte svært glad i søtsaker og andre karbohydrater, som inneholder mange kalorier.

Nå hevder forskere at brus kan virke mot vinterdepresjon, skiver Health Day.

- De fleste med vinterdepresjon spiser mer sjokolade og annet godteri. Sjokolade inneholder mange kalorier. Men drikker de brus opptil et par ganger om dagen, får de bare i seg et par hundre kalorier, sier forsker Dr. David Mischoulon ved Harvard Medical School i USA.

Stimulerer hjernen
Karbohydrater bidrar til å stimulere aminosyren tryptofan. Hjernen bruker denne essensielle aminosyren til å produsere serotonin. Serotonin påvirker humøret vårt og reduserer dermed humørsvingninger, søvnløshet og andre symptomer på depresjon.

I studien fulgte forskerne 18 personer, halvparten menn og kvinner, som hadde diagnosen SAD. De som ble gitt brus et par ganger om dagen viste mindre tegn på depressive symptomer enn de andre.

Resultatene til Mischoulon ble presentert på en konferanse i Toronto tidligere denne uken, men han hevder at det må forskes mer, før man kan anbefale brus som en behandlingsmetode.

En kjent forsker på SAD er skeptisk og påstår at brusens effekt vil avta på langsikt.

Er skeptisk
- Jeg er skeptisk. Min erfaring tilsier at selv om karbohydrater setter fart på personer som har SAD, får mange tilbakeslag og må få i seg ytterligere karbohydrater, sier den amerikanske psykiateren Dr. Norman E. Rosenthal, som har forsket mye på SAD.

Hans tidligere anbefalinger har vært å unngå måltider med mye karbohydrater. Nå råder han imidlertid å begrense det totale inntaket av karbohydrater.

Man antar at omkring 800 000 nordmenn er rammet av vinterdepresjon i lettere eller sterkere grad, i følge forskning.no

Sliter du med SAD? Fiskeolje kan også fungere som en effektiv antidepressiva.

 

Mozon.no, 27.05.2006