SØTT OG FARLIG: Et høyt inntak av søte kaloririke drikker øker faren for hjertesykdom, diabetes og metabolsk syndrom. Foto: Stock.xchng
SØTT OG FARLIG: Et høyt inntak av søte kaloririke drikker øker faren for hjertesykdom, diabetes og metabolsk syndrom. Foto: Stock.xchngVis mer

Brus kan gjøre deg syk

Det er ikke bare viktig å spise sunt.

Forbruket av søte kaloriholdige drikker, som brus og energidrikker, har økt kraftig de siste årene.

Ifølge Folkehelseinstituttet ligger Norge på tredjeplass i verden når det gjelder bruskonsum. Vi drikker i gjennomsnitt 30-50 prosent mer brus enn svensker og dansker. I 2001 var forbruket pr. innbygger 115 liter. Bare i Irland (125 liter pr. innbygger) og USA (202 liter pr. innbygger) drikkes det mer brus enn hos oss.

- I 1999 og 2000 sto brus for overraskende 7 prosent av kaloriene i kostholdet i USA. Dette tallet har siden økt til mellom 9 og 10 prosent, sier Frank B. Hu, forsker ved Harvard Medical School, i en pressemelding fra International Chair on Cardiometabolic Risk.

Har du lest hva som står på cola-boksen?

- Vi står foran en alvorlig, global helsetrussel. Høyt inntak av søte drikker, mindre fysisk aktivitet, dårlige matvaner og fedme blir stadig mer utbredt, sier kollega Barry Popkin ved University of North Carolina.

Disse drikkene innehodler flest kalorier

Samling av eksperter

Stem her!

Hvor ofte drikker du brus eller andre sukkerholdige drikker? (Avsluttet)
Av og til (noen få ganger i uka)(23%) 913
Svært ofte (hver dag, flere ganger om dagen)(23%) 890
Veldig sjeldent (noen få ganger i måneden eller sjeldnere)(19%) 754
Ofte (hver dag, annenhver dag)(14%) 561
Sjeldent (mindre enn én gang i uka)(13%) 514
Aldri(7%) 288
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Under workshopen «Calories from Beverages: An Underestimated Dietary Target for the -Prevention/Management of Obesity/Type 2 Diabetes» samles eksperter for å dele siste forskningsnytt og diskutere hvilke konsekvenser den økende trenden kan få for folkehelsa.

Først når vi setter studiene våre sammen, kan vi forstå hvor alvorlig dette er, sier Hu.

Test deg selv: Drikker du deg fet?

Siste nytt fra forskning

Noen av høydepunktene som ble presentert på workshopen var følgende:

  • Regelmessig brusinntak er assosiert med en 49 prosent økning i risikoen for koronar hjertesykdom hos kvinner – uavhengig av BMI
  • Brus ser også ut til å heve faren for metabolsk syndrom. En nyere studie viser blant annet at middelaldrende voksne som drikker minst én drink daglig har en 44 prosent høyere risiko for metabolsk syndrom sammenlignet med personer som drikker mindre regelmessig.

  • Et økt inntak av sukkerholdige drikkevarer er også knyttet til en betydelig økt fare for diabetes uavhengig av BMI.
Matvarene du bør unngå

Pass på hva du drikker

- Kostholdet vårt og dets tilknytning til kroniske sykdommer som diabetes og hjertesykdommer har fått mye oppmerksomhet – både i det vitenskapelige miljøet og i pressen, sier Jean-Pierre Despres, vitenskapelig direktør ved International Chair on Cardiometabolic Risk.

- Flere studier viser nå at vi bør øke fokuset på drikkevanene våre i tillegg.

Slik blir usunt SUNT!