Disse merkene trenger ikke bety at du er sikker. Enkelte nettbutikker som forsøker å svindle forbrukere bruker falske sertifiseringsmerker fra Norton, McAfee eller Trygg E-handel, advarer Forbrukerombudet. Foto: Karoline Brubæk
Disse merkene trenger ikke bety at du er sikker. Enkelte nettbutikker som forsøker å svindle forbrukere bruker falske sertifiseringsmerker fra Norton, McAfee eller Trygg E-handel, advarer Forbrukerombudet. Foto: Karoline BrubækVis mer

Bruker falske logoer for å lure deg

Kjente merkenavn bør ikke være nok til å få deg til å handle.

Listen over nettbutikker som forsøker å lure kjøpere på ulike måter er dessverre lang. Noen tar penger uten å sende varer, andre forsøker å svindle til seg kortinformasjon, atter andre selger falske merkevarer. Det fikk blant annet studenten Sofie Nergaard erfare tidligere i vår, da hun slo til på et tilsynelatende gunstig tilbud på Nike-sko.

– Jeg kunne se med en gang jeg fikk dem at skoene var fake. Esken så genuin ut, men skoene hadde mange feil. Sømmene var slurvete og passformen var rar, noe man aldri vil finne ved en ordentlig Nike-sko, sa Sofie til DinSide, og la til at det var de små detaljene som avslørte kopiene.

Les også: Nytt selskap forsøker å lure norske kunder

Så hvordan skal du avsløre hvor du kan handle, og hvilke butikker du bør styre unna? Sjekk dette før du trykker på bestillingsknappen.

1: Uekte merker

Flere lurendreiere vil prøve å skape tillit ved å misbruke merkenavn, samt ved å vise frem logoer fra sertifiseringsordninger og sikkerhetsselskaper. Forbrukerombudet nevner for eksempel Norton, McAfee og Trygg E-handel.

Ser du et slik merke hos butikken, bør du trykke på sertifiseringsmerket. Reelle sertifiseringer vil da gi deg et sertifiseringssertifikat.

2: Mangler kontaktinformasjon

Seriøse butikker bør det være mulig å kontakte utenom kontaktskjemaer på nettsiden. Finner du ikke adresse, telefonnummer, e-postadresser eller organisasjonsnummer, råder Forbrukerombudet deg å styre unna.

Du kan i tillegg sjekke hvem som har registrert domenet på Whois.com.

Her er nordmenns nettbutikk-favoritter

3: For godt til å være sant?


Som i tilfellet med Sofie Nergaards Nike-kjøp kan det lønne seg å være skeptisk til priser som fremstår som ekstremt lave.

– Vær skeptisk til tilbud som virker for gode til å være sanne. Ofte er det nettopp det de er. Er du i tvil om nettbutikken er seriøs bør du la være å handle, sier Bente Øverli, nestleder hos Forbrukerombudet i en pressemelding.

Sammenlign priser i flere butikker, og søk på butikkens navn på nett, og se om du får opp andre brukeres erfaringer. Selvsagt skal du ikke stole på alt du leser, men finner du flere negative rapporter, gjerne fordelt mellom ulike nettsteder, kan det være grunn til å tenke seg om. Spesielt dersom du også er usikker av andre årsaker, som manglende kontaktinformasjon, dårlig språk på nettsidene, eller at butikken ikke er å finne på merkevarens offisielle butikkoversikt.

Flere ting du kan sjekke: Slik avslører du falske nettbutikker

Slik får du penger tilbake

Styr unna forskuddsbetaling, for har du allerede overført penger står du svakere dersom varen ikke leveres, eller du blir utsatt for svindel eller konkurs hos selskapet. Du bør ikke overføre penger direkte til selgers konto.

Har du allerede handlet på feil sted? Du har følgende muligheter til å få pengene tilbake:

Ta kontakt med banken eller finansklagenemnda, råder Ragnar Wiik i Forbruker Europa. Foto: FORBRUKER EUROPA Vis mer


– En belastning må være godkjent av deg for at det skal gjelde. Det kan du ta opp med kortutsteder/banken din, har leder Ragnar Wiik i Forbruker Europa tidligere rådet uheldige netthandelkunder. Forbruker Europa anbefaler uheldige forbrukere å klage til Finansklagenemnda om man ikke når frem mot banken.

Er pengene trukket fra kredittkort, har du dessuten mulighet til å klage til kredittgiver. Etter finansavtaleloven § 54 b kan du ha rett til å få refundert pengene dersom varen ikke blir levert. Og det kan være en av de viktigste grunnene til at du bør velge kredittkortet ved netthandel.

– Når man handler på internett er det alltid en risiko for ikke å få varen. Men hvis du betaler med et kredittkort, sier lovverket at dersom du ikke får levert varen du har kjøpt kan du henvende deg til kredittkortselskapet og få pengene igjen. Det sa Agnes Bergo, daglig leder i det uavhengige rådgivningsselskapet Pengedoktoren tidligere i år.

Mer: Slik sparer du med kredittkortet