Foto: Kim Jansson
Foto: Kim JanssonVis mer

Bruker du kort i taxi?

Drosjenæringen har ikke lagt til rette for sikrere betaling.

Nå utstedes det ikke lenger betalingskort uten innebygget chip, men fortsatt er det mange steder du ikke får bruke chip-løsningen, for eksempel når du tar taxi. Det hører også til sjeldenhetene at du må taste PIN-koden din i en taxi. Dette gjør transaksjonen mindre sikker, både for sjåføren og for passasjeren.

En del taxiselskaper er plaget av at passasjerer stjeler andres kort og misbruker det. Ifølge NRK er Grenland taxi i Telemark blant drosjeselskapene som derfor snart innfører PIN-kodebetaling i alle sine biler.

Men til tross for tiltak som skal fremme sikrere kortbruk, er det fortsatt mange butikker som teiper over chipløsningen. Og det er nesten ingen drosjer som tilbyr chipløsning til kundene.

- Det har allerede i en årrekke vært krav til drosjenæringen, som til alle steder der man kan betale med internasjonale betalingskort som Visa og MasterCard. Kortselskapene bestemte allerede i 2001 at fra oktober det året så skulle alt nytt terminalutstyr i drosjer være EMV-compliant, altså i henhold til chipkortstandarden. Dessverre er det ikke satt noen tidsfrist for eksisterende utstyr i drosjer foreløpig, sier Anders Bigseth, kommunikasjonssjef i Teller.

Det er på vei

I Norge har mange av drosjeselskapene onlineterminaler nå, og enkelte tar også chipkort. Drosjeselskaper som ikke har innført chip-terminaler innen 1. januar 2011 vil ikke lenger være SEPA-compliant, som er et felles europeisk betalingsområde.

- Det betyr at det er drosjeselskapene som må ta tapet ved kortsvindel i en drosje, men slik er det også i dag, sier Anders Bigseth.

Du trenger ikke ta den første i køen

- For at en chipkort-transaksjon skal kunne utføres, må alltid PIN-kode tastes. Dette kravet stilles også til drosjenæringen. Flere drosjeselskaper ser nå på hvordan dette lar seg gjennomføre i praksis, sier han.

Bigseth mener at drosjenæringen har et relativt beskjedent antall svindelsaker knyttet til kortbruk.

- Drosjenæringen har årlig et enormt høyt antall korttransaksjoner. I forhold til antallet transaksjoner er svindelen forholdsvis lav. I tillegg må kortsvindelen for drosjenæringen sies å være sporadisk.

Sikre, men sure

Ifølge en ny undersøkelse fra Hotels.com oppfattes Oslo som en av de tryggeste byene i Europa du kan ta taxi i. Det er bare London som scorer høyere i undersøkelsen.

Oslo kaprer også 3. plassen når det gjelder renslighet i taxiene og de får en 5.plass når det kommer til kunnskap om området. Men Oslo scorer dårlig på vennlighet. Oslo inntar en 4. plass på denne listen, som ifølge Hotels.com toppes av Paris. Der finner man de aller sureste sjåførene, ifølge undersøkelsen.