Brenn kalorier i snøen

Er du på jakt etter å finne formen i snøen? Da lurer du kanskje på hvilken vintersport som brenner mest kalorier? Vi gir deg svaret!

Vintersesongen går sakte men sikkert mot slutten, men det betyr likevel ikke at du må pakke ned vinterutstyret helt ennå. Du kan fremdeles nyte årets siste pudder. Hva med å forbrenne maksimalt med kalorier i samme slengen? Vi viser deg hvordan!

Langrenn. Langrenn er en klassiker som gir høy forbrenning, og som tærer spesielt på fettet. Og det gjør ikke noe om du ikke har det mest avanserte utstyret eller ikke har stått langrenn siden barneskolen. Du vil likevel komme deg etter litt øving.

Energiforbruk: Veldig høy. På seks kilometer kan du forbrenne 544 kcal.

Dersom målet ditt er fettforbrenning er det fult trøkk som gjelder

Truger. Stadig flere oppdager hvor lette moderne truger er å gå på, og bruker disse både over fjelltopper og på flate områder. Begge deler gir kondisjonstrening. Det gir enda bedre trening dersom du går fort og overdriver bevegelsene. Ta gjerne med noen staver i tillegg. Da vil du bli ordentlig god og svett.

Energiforbruk: Høy. I følge en amerikansk undersøkelse kan du med truger forbrenne 500-1000 kcal i timen.

Skøyter. Å gå en langdistansetur på skøyter er både enkelt og skånsomt for kroppen, og i tillegg er det god kondisjonstrening. Det er også en fin måte å koble av på samtidig som du vil forbrenne mye fett.

Energiforbruk: Over middels. Du kan gå lange turer uten å bli helt utmattet. Kjempe bra for fettforbrenningen.

Aking. Har du noen gang tenkt over at en lystig ettermiddag på akebrett også er god trening? Å gå opp og ned fra akebrettet, igjen og igjen, vil garantert gjøre deg svett. I tillegg må du jo gå opp bakken, for så å ake ned igjen.

Energiforbruk: Høy. God styrke for ben, mage og rumpe.

Hockey. Det kan være gøy å samle en gjeng med venner og innta isen. Hockey er sosialt, det vil få fart på konkurranseinstinktet ditt, og det er i tillegg middels bra trening.

Energiforbruk: Middels. Du blir varm og svett, men det er ikke høyeffektiv trening.

Snowboard. Snowboard er fin balansetrening som gir rygg- og magemuskler en real omgang. Selv om det er flest unge som driver med snowboard, er dette likevel noe som kan gjøres i høyere alder også.

Energiforbruk: Helt OK. Når du kjører forbrenner du rundt 400 kcal i timen. Men lange pauser i køen vil dra pulsen ned.

Husk hjelm!

Snøscooter. Det kiler godt i magen på en snøscootertur over fjellet. Etter en hel dag på scooteren vil du kjenne deg trøtt og sliten, men det er nok mest på grunn av spenningen.

Energiforbruk: Lav. Du brenner 238 kcal i timen på scooteren. Til sammenlikning forbrenner du 136 kcal i timen når du tar deg et bad i badekaret!

Andre idretter i snøen
Isklatring: Forbrenner omtrent like mye som skøyter.

Engler i snøen: Tung snø gir perfekt motstand for skulder og benmuskulatur.

Kiting: Dette gir god styrke og du forbrenner omkring 476 kcal i timen.

Kilde: Aftonbladet

 

Mozon.no, 21.03.2006