Brenn fett uten trening

Vi vet at trening øker fettforbrenningen. Men visste du at du kan brenne fett selv når du ikke trener? Her er 15 enkle tips:

Ønsker du å gå ned noen kilo, men klarer ikke å ta turen til et treningsstudio eller ut i marka? Det er ikke slik at svetten må renne for at du skal øke fettforbrenningen. Her er 15 andre måter du kan gjøre det på:

1. Sørg for at minst en tredjedel av alle måltidene du spiser består av grønnsaker og rotfrukter. Litt over en tredjedel skal være karbohydrater som ris, pasta eller poteter. Den siste tredjedelen skal bestå av proteiner, som kjøtt, fisk eller kylling.

2. Sørg for å ha et stort utvalg med sunne lavkaloriprodukter hjemme. For da kan du spise med god samvittighet hvis suget kommer. Fruktjuice, frukt og yoghurt kan også brukes som godteri! Eller hva med å lage deg en smoothie?

3. Spis sakte, tygg maten lenge og nyt smaken av hver eneste bit.

4. Spis regelmessig og gjerne til bestemte tider. Da er det mindre sannsynlig at du overspiser. Og ikke hopp over måltider!

5. Planlegg matinnkjøpene. Kjøp bare det som står på handlelisten og ikke la deg friste av noe annet. Styr unna hyllene med sjokolade og potetgull.

6. Skal du ut og spise, pass på å ikke være utsultet når du kommer til spisestedet. Spis eller drikk noe før du drar hjemmefra, så vil du automatisk spise mindre restaurantmat.

7. Husk at alkohol er full av kalorier.

8. Hold deg i aktivitet hvis du er lei deg, deprimert eller nervøs. Da unngår du å trøstespise for å dempe følelsene.

9. Hvis du ikke spiser frokost hjemme, ta med noe mat som du kan spise på jobben. Husk at det er sunt å konsumere flest kalorier på begynnelsen av dagen. Her er slanke-frokosten.

10. Drikk masse vann. Ifølge en undersøkelse kan 4 liter vann om dagen føre til et vekttap på rundt 0,5 kilo i måneden. Det er både fordi vannet fyller magen og reduserer sultfølelsen og fordi kroppen bruker 123 kalorier på å varme opp vannet til kroppstemperatur. Te er også sunt.

11. Sørg for å få nok søvn. Mange mennesker har en tendens til å overspise når de er trøtte. Spiser du om natten?

12. Juster oppskriftene dine slik at de inneholder færre kalorier. Erstatt fløte med melk, bruk magert kjøtt i stedet for fett kjøtt og bruk smørbar lettost eller sennep og ikke smør.

13. Husk at situasjoner som gjør deg stresset eller frustrert kan gi deg sultfølelse, men det er ikke nødvendigvis kroppen som roper etter mat. Lær å kjenne forskjellen på denne følelsen og når kroppen virkelig trenger mat. På tide å stresse ned?

14. Skriv en matdagbok. Skriv ned alt du spiser og beskriv hvordan du føler deg etterpå. Ved å gjøre dette blir du mer bevisst på hvor mye du spiser og hvilke følelser maten gir deg. Dette kan du gjerne bruke som et verktøy når du skal ned i vekt.

15. Sist men ikke minst: Tillat deg selv en godbit en gang i blant, og ikke ha dårlig samvittighet av den grunn. Men selv om du tillater deg selv en liten sjokoladebit, betyr ikke det at du må spise hele sjokoladeesken!

 

Kilde: iform

 

Mozon.no, 19.09.2006