Skjer dette med din iPhone må du nå betale hele regningen selv. Foto: Per Ervland
Skjer dette med din iPhone må du nå betale hele regningen selv. Foto: Per ErvlandVis mer

Bråstopp for iPhone-forsikring

NYHET: Fra og med i dag stopper Telenor alt salg av mobilforsikring til iPhone.

Apples konsekvente linje med å ikke tillate reparasjoner av iPhone-mobiler får nå konsekvenser for Telenorkunder. Dette innebærer faktisk at kunder uten mobilforsikring må betale hele kostnaden ved å få en ny byttetelefon ved skade som ikke omfattes av garantien eller reklamasjonen, en regning som per dags dato ligger på mellom 2500 og 2800 kroner.

Les mer om den rådyre iPhone-reparasjonen her.

Av denne grunn har mange kunder valgt å tegne mobilforsikring på sin iPhone: For en månedssum på 25 kroner vil du nemlig slippe unna med en egenandel på 300 kroner.

Denne ordningen har imidlertid kostet Telenor (og deres forsikringsselskap Gjensidige) dyrt, og fra og med i dag trekker de altså ut pluggen.

Har du mobilforsikring på din iPhone

(Avsluttet)
Nei - uinteressant for meg(53%) 819
Ja(27%) 408
Nei - men har vurdert det(20%) 304
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Denne e-posten fikk landets Telenorforhandlere i dag:

«Salg av Mobilforsikring til kunder som har iPhone må stoppes umiddelbart.

Årsaken til at salget må stoppes, er Apples policy rundt reparasjon av iPhone, som gjør at skadeoppgjørene blir uforholdsmessige dyre.

Dagens mobilforsikringsvilkår vil endres slik at forsikringen ikke lenger dekker iPhone.»

Hva betyr det for deg som Telenorkunde?

Har du allerede tegnet en avtale om mobilforsikring på iPhonen vil denne avtalen fortsette å løpe inntil videre. NB: Merk deg at det her kan komme endringer i tida framover, men per dags dato fortsetter altså forsikringen din som før.

Hvis du derimot skal kjøpe en iPhone med Telenorabonnement i dag eller i helgen, ja da er du for sent ute. Alle Telenorforhandlerne vil altså si nei, og skulle en skade oppstå må du selv betale prisen for en såkalt swap-telefon (les mer om dette her).

Hvorfor gjør dere dette?

- Dagens ordning har dessverre vist seg å være uforholdsmessig dyr, sier Knut Sollid, regional informasjonssjef i Telenor til DinSide.no.

- Vilkårene til Apple, altså det at de ikke tillater reparasjon, gjør at det å forsikre en iPhone blir langt dyrere enn det er å forsikre en mobil fra de andre mobilprodusentene.

- Det er altså viktig å presisere at dette kun gjelder for iPhone. Telenorkunder vil fortsatt kunne forsikre alle andre mobiltelefoner hos vårt forhandlernett, fortsetter Sollid.

- Og så må jeg si at vi fortsatt jobber videre med å finne en løsning når det gjelder iPhone. Et av alternativene er en egen mobilforsikring med egen pris og egne vilkår, men foreløpig har vi altså ikke kommet i mål med dette, sier Sollid.

Hva med NetCom?

- Skal ikke Telenor forsikre iPhone lenger? Det var nytt for meg, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i NetCom.

- Men jeg kan i hvert fall bekrefte at dette ikke er noe vi i NetCom vurderer per dags dato. Hos oss får du altså forsikret alle mobiltelefoner, avslutter Vederhus.