- Dagen etter at dette bildet var publisert på nettet, hadde butikken ryddet opp i tabben, ler den observante butikkunden Helge Fjogstad. Foto: Helge Fjogstad
- Dagen etter at dette bildet var publisert på nettet, hadde butikken ryddet opp i tabben, ler den observante butikkunden Helge Fjogstad. Foto: Helge FjogstadVis mer

Bransjen gjør narr av seg selv

Handelsbladet.no samler tabbeskilt fra hele landet. Slikt blir det god underholdning av.

Irriterer du deg over skrivefeil eller hakkende gale skilt? Dette går det sport i, og nå samler dagligvarebransjens eget blad Handelsbladet på godbitene. Slikt blir det god underholdning av.

Litt insiprert av VG-spalten Morsomme skilt har Handelsbladet tak i matbutikkenes slurv og feilstaving og samler det under Ukens blinkskudd.

Her kan du se bildeserien (ekstern lenke)

"Rumper i ustand" og "single bananer"

Det er god underholdning å bla seg gjennom bildene som kunder, butikkansatte eller tilfeldig forbipasserende har knipset og sendt inn til Handelsbladet.no.

Bildene avslører at norske butikker annonserer for alt fra elektrisk dyremat til single bananer. Eller hva med en Ass Head & Shoulders?

Ingen fisk i fiskekakene?

Melk med jord? Handelsbladet har samlet skilt som trigger lattermusklene. Foto: Handelsbladet.no Vis mer


Plantet med vilje?

Journalist i Handelsbladet.no Lena Skaar Heckendorn forteller at de får mange bilder tilsendt, men at de også henter bilder fra VG, selvsagt med tillatelse fra fotografene.

– Av og til lager nok også butikkene skiltene med tanke på spalten, eller for å skape litt ekstra humor, tror Heckendorn.

Skiltet "Jule-snop - max 5.000 kalorier per kunde" er trolig et eksempel på det.

Mindre og mer alvorlige feil

De fleste forbrukere tåler en skrivefeil i dagligvarebutikken. Sannsynligheten for at noen tror de kjøper appelsiner når de forsyner seg av bananene på Rema 1000, må anses som svært liten.

I forrige uke avslørte vi Nestlés manglende kunnskaper om norske dyr ...

Verre er det når dagligvarehandelen virkelig roter det til. Flere ganger har DinSide dokumentert at du får en annen, og gjerne høyere, pris i kassen enn det varen står merket med i butikkhyllene.