Bompenger til drift av kollektivtrafikk

Nytt forslag fra regjeringen.

Bompenger bør også kunne brukes til drift av kollektivtrafikk, foreslår regjeringen. Fremskrittspartiet mener dette betyr innføring av permanente bomstasjoner.

Hva synes du? Diskuter under

- Inntekter fra bompengeordninger bør brukes på en måte som bedrer miljøet og fører til et bedre og mer samordnet transportsystem, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

Mer miljøvennlig

Regjeringen la i statsråd fredag fram forslag til endringer i veitrafikkloven som gjør det mulig også å bruke bompenger til drift av kollektivtrafikk, ikke bare til investeringer i infrastruktur for kollektivtrafikk.

Bompenger til buss

Hva synes du? (Avsluttet)
Irriterende snikskatt(76%) 936
Super idé(22%) 274
Vet ikke(2%) 29
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet er forslaget utformet med særlig sikte på å legge til rette for et mer miljøvennlig og effektivt transportnett i storbyområdene. Det omfatter alle former for rutegående kollektivtrafikk inkludert jernbane, sporvogn og tunnelbane.

- Evigvarende bompenger

Frps samferdselspolitiske talsmann Per Sandberg karakteriserer forslaget som meningsløst.

- Nå blir bilistene en enda større melkeku for regjeringen. Når bompenger også skal brukes til å drifte kollektivtrafikken, betyr dette i praksis at bomstasjonene blir stående på permanent basis, sier han.

Han frykter at forslaget vil føre en eksplosjon av nye bomprosjekter.

- Bare i løpet av ett års tid har Stortinget vedtatt 14-15 nye bomprosjekter. Med lovendringen vil antall nye prosjekter komme ut av kontroll, Vi kommer ikke til å gjøre annet i komiteen enn å behandle søknader om nye bompengeprosjekter, sier Sandberg i en pressemelding.