Bompenger på 90 kroner

I London må man betale rundt 90 kroner i bompenger for å komme inn i byen.

Dyre bompenger

Det er ikke bare i Norge at debatten om bompenger herjer med jevne mellomrom.

I London blusset debatten opp igjen da byen utvidet sin bompengesone til nesten dobbel størrelse. Nå dekker bompengesonen et området på rundt 26 kvadratkilometer, skriver danske Jyllands-Posten.

Bompengene ble innført i London i 2003, og en dagsbillett koster altså nærmere 90 norske kroner. Men man skal kun betale om man kjører inn i sonen mellom klokken 7 om morgenen og klokken 18 på kvelden.

Redusert bilbruk

BOMPENGER

Hva mener du om bompenger i Norge? (Avsluttet)
Bompenger er et dårlig alternativ.(66%) 213
Smart med bompenger, og satsene kunne godt være høyere.(15%) 48
Smart med bompenger, men satsene er for høye.(12%) 39
Smart med bompenger, og nåværende satser er OK.(7%) 23
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Uansett hva man måtte mene om dette avgiftssystemet, så har det i alle fall medvirket til at trafikken er blitt redusert - i de mest sentrale områdene med opp til 20 prosent - eller 70.000 biler daglig. Det er ventet at utvidelsen av bompengesonen vil redusere trafikken ytterligere 10-15 prosent.

Innføringen av de nye bompengesonene har - naturlig nok - medført protester fra både beboere og forretningsdrivende i de nye områdene.

Londons ordfører, Ken Livingstone, kommer nok likevel ikke til å endre holdning.

- London går igjen foran og tar hånd om de voksende trafikkproblemer i midtbyen, et problem som forpester alle storbyer i verden. Erfaringen viser at det ikke bare reduserer antallet biler dramatisk, men også medfører en rekke andre fordeler - som bedre luftkvalitet, større trafikksikkerhet, at flere bruker det offentlige transportsystemet, flere som går og sykler, sa ordfører Livingstone ifølge Jyllands-Posten.

Mer om transport: