Kundebarometeret gir deg kanskje en pekepinn på hvor du vil bruke pengene dine? Foto: Colourbox.com
Kundebarometeret gir deg kanskje en pekepinn på hvor du vil bruke pengene dine? Foto: Colourbox.comVis mer

BMW-eiere er mest fornøyd

Men hvilken bank og hvilket apotek liker vi best?

BMW har Norges mest fornøyde kunder og vinner Kundetilfreshetsprisen 2009. Det viser Norsk kundebarometer fra Handelshøyskolen BI.

BMWs bilforhandlere oppnår i 2009 en kundetilfredshetsscore på 84,3 poeng av maksimalt 100 oppnåelige kundetilfredshetspoeng. Dette er det beste resultatet noensinne i Norsk Kundebarometers årlige målinger av kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere gjennom mer enn 10 år.

Dette er fjerde gang BMWs forhandlere blir målt i Norsk Kundebarometer, og de har i alle disse årene oppnådd en kundetilfredshet på over 80 poeng.

– Det er meget imponerende, sier prosjektleder Pål Rasmus Silseth i Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Se også: De beste nettbutikkene

Storseier til bilforhandlerne

BMW topper oversikten over bedriftene som har de mest fornøyde kundene. På plass nummer to kommer Toyota-forhandlerne, som har vunnet kundetilfredshetsprisene hele 6 ganger tidligere. På plass nummer tre finner vi fjorårets nummer 2, Skoda, som dermed sikrer alle de tre øverste plassene til bilforhandlere.

Topp 10 Kundetilfredshet
PlassNavnTilfredshet
1BMW84,3
2Toyota82,8
3Skoda81,6
4SkandiaBanken80,5
4Apotek 180,5
6Vitusapotek80,1
7Vinmonopolet79,6
8Flytoget79,2
9Komplett.no79,1
10Mercedes78,8
10Alliance apotek78,8
Kilde: Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI


Skandiabanken beste bank

Hva kundene synes om å måtte handle vin og sprit hos Vinmonopolet, vites ikke. Men når de først må gå dit, er de fleste svært fornøyd. Vinmonopolet oppnår en kundetilfredshet på 79,6 poeng. Det betyr en 7. plass i Norsk Kundebarometers 2009-måling.

På delt fjerde plass finner vi SkandiaBanken og Aptoek 1, mens Vitusapotek ligger på en 5. plass. Også Flytogets kunder er godt fornøyd. Det samme er elektronikkforhandleren Komplett.no sine kunder. Nederst på topp 10 finner vi kjeden Alliance apotek. Med tre apotekkjeder inne på topp 10-listen er det mye som tyder på at nordmenn setter pris på servicen de får når de handler sine medisiner.

Kundene bestemmer

Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer ved BI spurt 6.049 forbrukere om hvor fonøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 187 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir svar på hvor dyktige de er til å tilfresstille sine kunder.

Norsk Kundebarometer opplyser at personene som er intervjuet kan vurdere inntil 4 bedrifter, men maksimalt én bedrift innenfor hver av de mer enn 30 bransjene som Norsk Kundebarometer omfatter.

Norsk Kundebarometers 2009-måling baserer seg på til sammen 18 824 kundevurderinger på forbrukermarkedet.