RANGERTE SEG SELV: BlueStep Bank hadde fem anmeldelser på Facebook. Alle disse fem ga fem av fem stjerner. Snittet ble dermed 5,0 stjerner. Men alle stjernene var gitt av bankens ansatte og partnere. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
RANGERTE SEG SELV: BlueStep Bank hadde fem anmeldelser på Facebook. Alle disse fem ga fem av fem stjerner. Snittet ble dermed 5,0 stjerner. Men alle stjernene var gitt av bankens ansatte og partnere. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Stjernerangering på Facebook:

BlueStep ga seg selv full pott på Facebook, kan være ulovlig

BlueStep kjente ikke reglene og legger seg flat.

Selskaper på Facebook kan markedsføre seg med en rangering. Denne regnes ut fra kundenes brukeromtaler, hvor kundene gir det antall stjerner de mener selskapet fortjener.

BlueStep Bank sier selv at de henvender seg til «menneskene som av ulike årsaker ikke får boliglån hos de tradisjonelle långiverene». Og på toppen av Facebook-sidene deres kunne man inntil nylig se at de hadde mottatt utelukkende topprangeringer.

BLUESTEP-ANSATTE: Dinside har sjekket de fem anmeldelsene. Fire av fem jobber i BlueStep, som markedssjef Arne Martin Koppen. Den siste er en av selskapets låneagenter i et annet selskap. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

«5,0» ble oppgitt som selskapets snittrangering, altså full pott.

Denne ble regnet ut fra fem rangeringer fra fem personer, som alle ga fem av fem stjerner.

Fire av de fem er selv ansatt i BlueStep. Én av dem er daglig leder i et selskap som er partner med BlueStep.

Så ringte Dinside.

Kjente ikke reglene

Én av de fem som tilsynelatende er storfornøyd med BlueStep heter Arne Martin Koppen, og er markedssjef i BlueStep.

- Jeg reflekterte ikke nok over det. Jeg var bare glad for at vi hadde lansert Facebook-sider, så jeg ga en tommel opp og fem stjerner, forteller Koppen til Dinside.

Selv kjente han ikke til Forbrukerombudets retningslinjer om brukeromtaler før Dinside tok kontakt. Vi viser han blant annet punktet «Den næringsdrivende må ikke la andre enn reelle forbrukere skrive brukeromtaler».

- Jeg var ikke klar over at det fantes retningslinjer rundt dette. Her må jeg bare legge meg helt flat og beklage, sier Koppen når han får se reglene svart på hvitt.

Og vips, så er alle stjernene borte. Nå kan du ikke lenger rangere BlueStep på Facebook.

Nekter for oppfordring

Dinside avslørte i sommer hvordan DNB-ansatte ga sin egen app Spare fem av fem stjerner i Androids appbutikk.

DNB fikk hard kritikk fra Forbrukerombudet, og skal i praksis ha oppfordret sine ansatte til å gi slike rangeringer.

Dette nekter Koppen for at BlueStep har gjort. Rangeringene skal ha kommet på eget initiativ fra enkelte av de rundt 40 ansatte i Oslo, da selskapet i sommer fikk seg egen Facebook-side.

- Jeg er jo én av dem. Jeg var ikke klar over dette, og jeg er jo markedssjef. Dette var aldri noe forsøk på å villede noen på noen som helst måte, sier Koppen.

Skal ta bort sine egne

- Ser du selv at det kan være misvisende når ansatte selv gir sitt eget selskap topprangering?

FJERNET: Slik så rangeringssiden til BlueStep ut etter at Dinside ringte dem. Vi sikret oss skjermdumpene før den tid. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

- Ja, når du gjør meg oppmerksom på det ser jeg det. Vi prøver å gjøre absolutt alt etter boka, det er vi veldig nøye på da bransjen vi tilhører er veldig regulert. Så her har vi bare gjort en glipp, og det må vi ta ansvar for, svarer markedssjefen i BlueStep.

- Vil dere åpne for rangeringer igjen, denne gangen fra faktiske kunder?

- Ja, det må vi jo gjøre. Men vi skal sørge for å ta bort våre egne først.

Oppfordrer til kontroll

Å rangere seg selv på denne måten bryter Forbrukerombudets retningslinjer for brukeromtaler i markedsføring. Og da kan det også være et brudd på markedsføringsloven.

Men nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet opplever ofte at selskaper ikke kjenner disse reglene, slik BlueStep hevder de ikke gjorde.

- Men når man legger opp til å ha brukeromtaler, bør man ha interne retningslinjer om hvordan man gjør det. For eksempel fortelle sine ansatte at det ikke er meningen å legge inn brukeromtaler selv. Man må ha en viss kontroll, og ikke i etterkant begynne å sile, mener Øverli.

Ombudet har jobbet mye med brukeromtaler de siste årene, blant annet etter Dinsides avsløringer rundt Elkjøp som ga bort gratis produkter mot at mottakerne skrev omtaler på nettbutikken.

- Når brukeromtaler vannes ut og misbrukes, blir skepsisen stor blant forbrukerne, sier Øverli.

- Da ødelegger de næringsdrivende for seg selv.