Andreas Framnes fikk jobb, etter at han blogget om at han var arbeidsledig. Foto: Brian Cliff Olguin
Andreas Framnes fikk jobb, etter at han blogget om at han var arbeidsledig. Foto: Brian Cliff OlguinVis mer

Blogget seg til jobb

Sosiale medier kan styrke arbeidssjansene dine. Om du bruker dem riktig. Av: Ida B. Klokk

Da Andreas Framnes begynte å blogge, var ikke utgangspunktet å bruke bloggen til å gjøre seg attraktiv på arbeidsmarkedet. Men Framnes skjønte fort at det kunne bli en slags indirekte måte å søke jobb på.

- For det første ville jeg ha en jobb innen media/kommunikasjon/tekst, og fikk da mulighet gjennom bloggen å profilere meg som en habil tekstforfatter. Det er dritkjedelig å søke jobb, og for ikke å stagnere helt foran disse evinnelige offentlige søknadsportalene, holdt bloggen meg i form, rent forfattermessig, sier Framnes til DinSide.

Se også hvorfor Annas kreative CV ble en hit

Takker bloggen for jobben

Bloggen førte til at Andreas ble plukket opp av et rekrutteringsbyrå, som skaffet ham et vikariat som informasjonskonsulent ved Oslo Universitetssykehus.

- Jeg føler absolutt at jeg kan takke bloggen for vikariatet jeg fikk. Rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg synes bloggen var morsom og interessant, og de hadde derfor ingen skrupler med å sende meg i et vikariat der tekstforfatting var en sentral del av arbeidsoppgavene, sier han.

I forhold til Voe og Fotballfrue var nok ikke Andreas sin blogg veldig populær. Men på rundt halvannen måneds tid fikk han rundt 6000 sidevisninger.

- Jeg brukte også det sosiale nettverket mitt for det det var verdt. Takket være gode venner og eks-kollegaer - som "likte" og delte bloggen min videre på Facebook og Twitter til sine nettverk - ble ordet om min arbeidsledige tilstand spredt som ild i tørt gress, sier Andreas.

Fem viktige CV-regler

Riktig bilde

En fersk masteroppgave om ”Ditt personlige varemerke”, skrevet av to studenter ved Stockholm Universitetet, viser at varemerkebegrepet har blitt bredere og ikke lengre kun omfatter selskaper, men også individer. Studien konkluderer med at fordi det personlige varemerket blir stadig mer viktig, er det også viktig å overvåke og holde seg oppdatert på hvilket bilde man gir av seg selv til omverdenen.

Selv om Framnes ikke alltid tenker på arbeidslivet når han oppdaterer sidene sine, har han alltid sitt eget digitale fotavtrykk i bakhodet.

- Du finner aldri skrivefeil i mine tweets- og Facebook-oppdateringer. Jeg er nok også bevisst og sensorisk på hva andre måtte ytre om meg. Mulig dette er feigt, men det er kjedelig å Google seg selv og få "uheldige" lenker og kommentarer, som ikke stemmer med virkeligheten. I verste fall kan potensielle arbeidsgivere miste lysten på å ansette folk, som mot sin egen vilje kommer uheldig ut i Googleuniverset, mener Framnes.

Har du skrevet noe du angrer på? Se hvordan du kan redigere Facebook-innleggene dine.

Alternativ CV

Charlotte Gundhus er rekrutteringsrådgiver i Hammer & Hanborg. Hun understreker at man ikke kan stole på blogg alene, når man skal søke jobb. – Det du skriver må ha en relevans, sier hun. Foto: Erik M. Sundt Vis mer



- Vi ansatte Andreas, som var registrert i vårt nettverk, etter at han blogget om at han var arbeidsledig. Vi tok han inn til intervju og det viste seg at han passet utmerket til et oppdrag vi jobbet med. I etterkant av ansettelsen anbefalte vi han å bruke bloggen som en online-CV. Og vi ga ham blant annet tips om å bytte bilde på bloggen sin, sier rekrutteringsrådgiver i Hammer & Hanborg, Charlotte Gundhus til DinSide.

I dag anslås det at det er i overkant av fire millioner norske profiler på sosiale nettsamfunn. Bruken kjennetegnes av mange og raske besøk. Mange læresteder oppfordrer studentene sine til å være aktive i sosiale medier, for å sette ”digitale spor”. Dermed ligger veien åpen for arbeidsgivere som vil sjekke opp potensielle kandidater.

- Det er blitt vanligere og vanligere for arbeidsgivere å danne seg et inntrykk av søkere gjennom å sjekke deres aktivitet i sosiale medier. Gjennom å se hva folk skriver i blogger og hvilke diskusjoner de engasjerer seg i på Twitter, får man vite mer om en person enn bare å lese ferdigpussede søknader og CV-er, sier Gundhus.

Fokuset skal ikke bare være på hvordan du ønsker å fremstå, men også på hvordan du ikke ønsker å fremstå. Det handler om å iscenesette deg selv og virksomheten du representerer i forhold til omverdenen.

Fyllebilder ingen krise

Tidligere anså man Facebook som mer privat, men en undersøkelse utført av Den Norske Dataforening viser at Facebook nå stiger sterkt i relevans, og at kanalen blir mer relevant i forhold til markedsføring av både produkter - og individer.

- Har du fyllebilder på Facebook så har de fleste arbeidstakere skjønn for det, fordi det er ditt privatliv. Et fyllebilde gjør ikke at du blir ekskludert fra søkerprosessen, men da burde du ikke bruke det som promotering for deg selv. Man må ha et skille mellom privatliv og det profesjonelle, og bygg gjerne forskjellige og flere nettverk. En side med faglig relevant innhold vil gjøre deg mer attraktiv, sier Gundhus til potensielle jobbsøkere.

Slik løser du Facebook-problemene

Tenk deg om


En aktiv og relevant tilstedeværelse i sosiale medier, kan styrke kandidaturet. Men rekrutteringsrådgiveren ber jobbsøkere tenke gjennom hva de skriver.

– Å twitre nedsettende om personer kan være et tydelig tegn på dårlig dømmekraft. En god tommelfingerregel er å tenke igjennom om du kan stå for det du skriver i bloggen i et framtidig jobbintervju. Er svaret nei, kan det være lurt å tenke seg om, sier Gundhus til DinSide.

Derimot kan det være smart å engasjere seg i faglige diskusjoner.

- Da kan du få vist fram mer av deg selv, og at du er genuint opptatt av faget ditt også etter at du har stemplet ut og gått fra jobb for dagen, sier hun.

Det hjelper ikke å bare ha en Facebook-profil, eller en Twitter-konto, kanalen må fylles med innhold.

Ikke stol på bloggen alene

I en fersk undersøkelse gjennomført av Hammer & Hanborg blant kommunikatører i Norge og Sverige, kommer det fram at bare en prosent fikk jobben de har i dag gjennom sosiale nettverk som Facebook. 26 prosent fikk jobben gjennom tradisjonelle stillingsannonser, mens 17 fikk jobben gjennom et rekrutteringsbyrå.

- Undersøkelsen viser helt klart at man ikke kan stole på at en aktiv blogg gir deg drømmejobben. Flere og flere skriver i CV-en sin at de har blogg, og legger ved bloggadressen, men det er ikke nødvendigvis relevant, sier Gundhus.

Sjekk også: Ti nyttige Twitter-tjenester

Kilde: Cecilie Staude - "Sosiale medier: en hype eller en betydningsfull kommunikasjons- og markedsføringskanal"

Artikkelen er levert som et elevarbeide fra en student i avgangsklassen i journalistikk ved Norges Kreative Fagskole.