En masteroppgave fra BI antyder at bloggerne kan tjene på å være ærlige om sponsing. Foto: All Over Press
En masteroppgave fra BI antyder at bloggerne kan tjene på å være ærlige om sponsing. Foto: All Over PressVis mer

Bloggere kan tjene på å være ærlige

Kanskje lønner det seg rett og slett å følge loven?

Hvor får du tips og inspirasjon til kjøp av nye produkter? En av de mest omtalte arenaene de siste årene er blogger. Før trodde mange at det man leste fra privatpersoner var ekstra pålitelig, da de ikke var klar over de økonomiske incentivene mange bloggere har for å skrive om ulike varer og tjenester. I de senere årene har det imidlertid blitt kjent for de fleste at bloggere både får penger og produkter i retur for omtale av selskaper, tjenester eller produkter.

Tvilsomt: Se opp for falske Mulberry-tilbud på Facebook

Til kamp mot skjult reklame

Slik virksomhet kan være brudd på markedsføringsloven. Mange overtredelser har ført til at Forbrukerombudet har truet med blogg-bøter og innført egne retningslinjer for hvordan bloggere bør merke sponsede innlegg.

Dette synes imidlertid ikke å være nok. Forbrukerombudet mener skjult reklame er i ferd med å bli et betydelig problem på nettet, spesielt fordi den når mange yngre mennesker. Ombudet har derfor bestemt seg for at 2013 skal være året da den skjulte reklamen skal frem i lyset.

Vil stanse skjult reklame på nett

Men nå kan forskning fra Handelshøyskolen BI tyde på at bloggere og selskapene som gir produkter og inntekter til bloggerne kanskje ikke bør frykte ærligheten.

Ærlighet øker kjøpelysten

I en Master of Science-oppgave fra BI med tittelen "Is it Always Beneficial to Practice Undisclosed Sponsorships in Blog Advertisements?" utført av Helene Augensen og Maren Moen, tyder forsøk med fiktive blogger på at det å fortelle om sponsing ikke legger en demper på kjøpelysten blant leserne. Heller tvert om.

I forsøkene viste det seg at der bloggene var åpne om sponsingen så var sannsynligheten for at leserne kjøpte produktene større enn der sponsingen ble tilslørt.

Forfatterne av oppgaven konkluderer med at åpenheten faktisk kan bidra til å styrke troverdigheten til bloggere, der publikum i utgangspunktet vil være i tvil om troverdigheten.

Hvem er egentlig avsender? Slik lurte Norsk Tipping og Finn.no både publikum og journalister

Om eksperimentet: I det første eksperimentet fikk totalt 86 deltakere rekruttert gjennom et sosialt medium se en fiktiv matblogg der den like fiktive kjøkkenkniven "ChefsKnives Pro" ble anmeldt. I det andre eksperimentet ble 68 deltakere rekruttert gjennom et sosialt medium. Disse fikk se en fiktiv skjønnhetsblogg der den oppdiktede frisørsalongen "YourHairdresser" ble anmeldt.

Tjen penger på mobilbildene dine