Blitt robbet? - Her er huskelisten

Tipsene er basert på egen bitter erfaring. Print ut og ta med på ferien.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Før du reiser.
    Skriv ned telefonnumrene du kan trenge. Det vil si til banken, teleoperatøren, og til reiseforsikringsselskapet.

    Lag flere kopier som du plasserer på ulike steder.

    Ha alltid minst ett reservekort i bakhånd, og gjerne også tilgang til nettbanken din.

    Bruk hotellsafene der de finnes. Oppbevar pass, ekstrakort og eventuell kodeknekker til nettbanken der. Ta gjerne en kopi av passet, slik at du slipper å ta med orginalpasset når du er ute på byen.

Når uhellet er ute

  • Sperr kortet så raskt som mulig.

    Basert på egen erfaring er det lettest å ringe direkte til din lokale bank eller kortutsteder. Om de har stengt eller du ikke har telefonnummeret, kan du også benytte deg av kortselskapenes internasjonale telefonnumrene.

    Send gjerne bekreftelse på sperringen via e-post.

  • Tøm kontoen før andre gjør det.

    Logg deg inn på nettbanken, og overfør innestående på konto - samt kreditt, til en annen konto. Aller helst til den kontoen du har ekstrakortet ditt på.

  • Sperr mobiltelefonen.

    Sperrer du SIM-kortet slipper du å måtte betale for tyvenes telefonsamtaler.

    Husk at du også kan sperre selve telefonen, slik at den blir ubrukelig selv om tyven bruker sitt eget SIM-kort.

    Nærmere informasjon om dette får du av din teleoperatør.

    Send gjerne bekreftelse på sperringen via e-post.

Når du kommer hjem

  • Ny konto & nytt kort.

    Opprett en ny konto for å unngå unødvendig minus på brukskontoen din. Bestill så nytt kort til denne kontoen.

    Følg med på den gamle kontoen via nettbanken. Siden du allerede har tømt denne kontoen for penger er det lett å se eventuelle uatoriserte trekk, og du kan enkelt kreve pengene tilbakeført.