Vis mer

Blir stresset av god tid

Vi har så god tid til å gruble over livet at vi blir stresset av det, mener en amerikansk forsker. Her får du tips om hvordan du kan stresse ned.

Sitter du sene nattetimer og grubler over problemer med kollegene dine? Eller bekymrer du deg for hvordan det skal gå i middag med svigerforeldrene til helga?

Årsaken til stress kan rett og slett være at vi er så organiserte og samtidig har få ytre trusler å forholde oss til. Dermed får vi for god tid til å tenke og til å skape stress, ifølge Robert Sapolsky ved Stanford University.

Nevrologen og biologiprofessoren har forsket på bavianer i Kenya. Han kjente igjen flere av stressfaktorene og helseproblemene i baviansamfunnet fra vårt vestlige samfunn.

Forskning viser også at du du risikerer å dø tidligere hvis du tenker mye på din dårlige helse:

"Slåsserne" stresser mindre
- Vi er økologisk privilegerte nok til at vi finner opp sosialt og fysisk stress. Bavianer er privilegert på samme måte. De får magesår på grunn av sosiale utfordringer, sier Sapolsky ifølge BBC News.

Nå kan bavianene gi oss en pekepinn på hvordan vi skal ta minst mulig skade av den stressende hverdagen vi lever i.

Sapolsky oppdaget blant annet at bavianene som klarte å skille en ekte trussel fra en ufarlig situasjon, var mindre stresset enn de andre. Bavianene som tok tak i en farlig situasjon ved å starte en slåsskamp, var også mindre stresset enn de som satte seg tilbake og ventet på at slåsskampen skulle bryte ut.

Ifølge Sapolsky finnes det en spesiell gruppe bavianer som ikke takler stress. Sannsynligvis kan også mennesker plasseres i en lignende gruppe, mener han.

Stress ned!
Stressa? Her får du gode råd om hvordan du skal takle en travel hverdag:

Moderat drikking. Det kan være lett å ty til alkohol og røyk i stressfylte situasjoner. Men stresser du mye, bør begge deler inntas i moderate mengder.

Hobby. Vend oppmerksomheten din mot en hobby. Da vil du få fokuset over på noe annet. Det kan være alt fra et tegnekurs til arbeid i en frivillig organisasjon.

Drikk vann. Er du stressa høres det kanskje mer fristende ut med et stort glass vin enn et glass vann. Men det er svært viktig at du drikker vann. For er du dehydrert kan du bli søvnig, og det gjør det vanskelig å takle stressende situasjoner.

Massasje. Avslapping er nøkkelordet for å redusere stress, så finn fram stearinlys og massasjeolje. Massasje roer kroppen, avspenner muskler og øker blodsirkulasjonen.

Meditasjon. 15 minutter med meditasjon kan gi dypere ro enn en time søvn. Å begynne dagen med en to minutter lang meditasjonsøkt kan også være bra. Sitt med rak rygg og repeter ett ord i hodet ditt. Da stopper du å tenke. Lær deg å meditere her:

Sunt kosthold. Er du stressa er det naturlig å få mer lyst på mat, og særlig fast food. Men selv om raske karbohydrater vil gi deg et raskt insulinkick, så blir du fort trøtt og slapp igjen. Sats heller på et sunt og regelmessig kosthold. Et stabilt blodsukker kan redusere stressnivået ditt.

Sex. Om du ikke allerede visste det så kan sex gjøre deg mindre stressa: Du kan få ut mye sinne, aggresjon og dårlig energi, som er forbundet med stress.

Søvn.Er du stressa, er det viktig å ikke føle seg trøtt. Søvnmangel får en stor påvirkning på hele dagen din, og problemer kan virke mer alvorlige enn de egentlig er. Her er ti tips for bedre søvn:

Trening. Det er viktig å kombinere en stresset hverdag med trening. Trening øker blant annet blodsirkulasjonen i kroppen og åpner lungene slik at du får mer oksygen. Dessuten vil kroppen produsere mer endorfiner, kroppens egne morfiner.

Terapi. Noen ganger kan det hjelpe å prate med en terapeut eller en coach, som kan gi råd på hvordan du kan slappe av og fortelle deg hvordan du kan få et mer positivt syn på situasjonen du er i.