Blir du lurt av vennene dine?

7.000 nordmenn er med i nytt reklame-nettverk. Her er buzzadorene.

«- Munn-til-munn metoden er den raskest voksende markeds-føringsmetoden i verden.Pär Thunström, Buzzador AB.»


Hviske tiske, hviske tiske... Nå skal du bare høre: Har du prøvd den nye tyggisen her? Den er bare helt fantastisk. Riktig forfriskende for munn og svelg, og så smaker den som et kjølig snøfjell på en desemberdag...

Reklame kan etterhvert få en helt ny betydning. Illustrasjon: Per Ervland. Vis mer

Utopi? Nei, da. Det er bare hva du kan vente
deg om du skal på cafétur med venninnen din i neste uke. Om hun er blitt en buzzador, vel å merke. For da er det jobben hennes å være en snakkende reklameplakat.

Trøbbel for sexreklame

Munn-til-munn

En ny markedsføringsmetode har nemlig funnet veien til Norge. Konseptet er svensk, heter Buzzador, og går ut på at markedsføring og reklame er mest effektivt om man bruker munn til munn-metoden, bokstavlig talt.

- Munn-til-munn metoden er den raskest voksende markedsføringsmetoden i verden. Tradisjonelle reklamer taper terreng, og spesielt unge har ikke lenger like sterk tilknytning til tradisjonell reklame, sier Pär Thunström, administrerende direktør i Buzzador AB.

Buzzador AB er et svensk selskap, med såkalte buzzadores i både Sverige, Danmark, Finland, og nå også Norge.

- I Norden har vi totalt sett 70.000 personer tilknyttet vår virksomhet, og 7.000 av disse er nå i Norge. En buzzador er vanligvis mellom 18 og 50 år, men vi har flest kvinner mellom 18 og 40, sier Thunström.

Forbyr reklame i posten

Null inntekt

Bedriftsmodellen til Buzzador går ut på at selskapet skaper kontakt mellom bedrifter som har produkter de vil ha markedsført, og de såkalte buzzadorene.

- Vi vet om profilen til hver enkelt buzzador. Dermed kan vi sende ut produkter til de "riktige" buzzadorene. For eksempel om en kunde har et barneprodukt, så sørger vi for at produktet kommer ut til de som har den rette profilen for dette, altså folk som har barn. Buzzadorene er helt frivillige, det er et tilbud de får. Og de har verken kostnader eller inntekter knytte til den jobben de gjør, sier han.

Hva mener du?

Hva mener du om den nye markedsføringsmetoden? (Avsluttet)
Liker det ikke, ekkelt at noen vil reklamere for ting overfor venner og familie.(67%) 344
Virker fornuftig, er jo bare en del av utviklingen som skjer i verden.(26%) 132
Vet ikke(7%) 38
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ifølge Pär Thunström er det vanligvis enkle produkter, eksempelvis tyggis, man jobber med når man starter i et nytt marked.

- Etter hvert kan munn-til-munn metoden også inkludere dyrere og mer avanserte produkter, som for eksempel biler eller finansielle produkter. Det har vi for eksempel her i Sverige, hvor vi har eksistert siden 2005.

Ingen hokus pokus

Noen forbrukermyndigheter har uttrykt skepsis overfor denne markedsføringsmetoden, altså at man bruker venner eller familiemedlemmer til å reklamere for produkter. Hva har du å si til det?

- De som kritiserer har ikke helt forstått hvordan vi jobber. Vi tilpasser oss reglene for markedsføring, og har klare etiske retningslinjer for hvordan vi skal jobbe. Som buzzador er man forpliktet til å fortelle folk at man jobber som dette. Her er det ikke noe hokus pokus, sier Buzzador-direktøren.

Hvor mye betaler kundene for denne markedsføringen?

- Jeg kan ikke gå ut med informasjon om hva vi tjener på dette, men kan si så mye at det er mye billigere enn en vanlig tv-reklame, avslutter Pär Thunström.

Fremmed og merkelig

- Generelt er det jo slik at skjult markedsføring ikke er uproblematisk. Så om noen går rundt og snakker med familie og venner, og fremfører et markedsføringsbudskap uten at mottakeren er klar over det, så kan det være i strid med god markedsføringsskikk, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

Buzzador hevder at de forholder seg til markedsføringsloven, og at buzzadorene er opplært til å fortelle omgivelsene om deres misjon. Om dette blir overholdt, er det da et problem?

- Det er en da forutsetning at det er fremført som det er. Hovedpoenget er at budskapet skal holde seg innenfor rammen av markedsføringsloven. Men jeg vil også si at dette kan høres noe fremmed og merkelig ut. De fleste ville nok bli litt overrasket om en venn eller et familiemedlem plutselig fremførte et kommersielt budskap overfor dem, avslutter seksjonssjefen i Forbrukerombudet.

Slik blir du buzzador

Skulle du, etter å ha lest dette, ha et ønske om å bli buzzador selv, kan du kontakte Buzzador som organiserer de frivillige medarbeiderne.

Registrerer du deg, er det meningen at du skal prate med venner og kjente der du treffer dem: På jobben, på skolen, på Internett eller andre steder. Etter hver kampanje rapporterer du dine egne og vennenes meninger om produktet tilbake til selskapet. Men husk at du ikke får betaling for dette - det er 100 prosent et frivillig arbeid, der du imidlertid vil motta de produktene du skal teste, gratis.

Lenk finner du nederst på siden. I øverste høyre hjørne på denne hjemmesiden er det mulig å registrere seg som buzzador.

Avslutningsvis: Hvordan har navnet buzzador oppstått? Sannsynligvis er det en sammensetning av buzz (sladre) og ador (endelsen på ambassador). Altså en god gammeldags sladreambassadør...

Ekstern lenk: www.buzzador.com.

Mer shopping: