Blir du deppa av høsten - se lyset

Nå som klokken er stilt en time tilbake, må mange dra hjem fra jobben i mørket. Det er det mange av oss som liker så dårlig at vi blir deprimerte.

Høst- og vinterdepresjon regnes som en psykisk tilstand. Dårlig vær, tett nese annenhver uke og økt antall innbruddstyver... Det er ikke alltid like lett å se det positive i ting. I tillegg roter de mørke dagene med stoffene som påvirker humøret vårt.

- Hvordan vet fuglene når de skal forlate landet? Om høsten forandrer trærne farge, dyr går i hi og likevel forventer man at vi skal oppføre oss som normalt, sier Jon Simmonds, som lider av vinterdepresjon, til BBC.

Man regner med at tre prosent av britene lider av alvorlig vinterdepresjon, og enkelte av disse vil bli så plaget at sykehus er det eneste alternativet. Ti prosent vil trolig merke mildere symptomer.

Snø hjelper
Land i Norden, som har mye snø og har hatt lite immigrasjon, får kanskje ikke så mange timer med sol, men sjansen er stor for at vi vil få mye lys som reflekteres av snøen. Kan man ikke dra til en solfylt strand i sydligere strøk, kan altså en tur til et snøkledd fjell være et godt alternativ.

Tidligere undersøkelser har vist at Norge har verdens høyeste forekomst av vinterdepresjoner med opptil 25% av befolkningen som plages av mørketiden. En effekt av depresjonen er også manglende seksuell lyst og ereksjonsproblemer. Bruk av antidepressiva kan hjelpe på depresjonen men risikerer også å forsterke problemet med manglende lyst.

I følge doktor John Eagles fra Royal Cornhill Hospital Aberdeen, spiller evolusjon også en rolle. Blant annet har kvinner som er i en alder det er vanlig å få barn i den største risikoen for å rammes av vinterdepresjon.

Hvordan håndtere vinterdepresjon
Hvis du plages av vinterdepresjonen og sjefen din verken vil godkjenne eller finansiere din tre måneder lange pause i solen, hvilke muligheter har du?

Har du kun milde symptomer, vil trening og en skikkelig diett være til hjelp. Det betyr at du må prøve å ikke gi etter for lysten på sjokolade og annet fristende. Dersom du likevel må ha noe søtt, anbefales mørk sjokolade.

Et økende populært alternativ er å sitte foran en sollysboks en time per dag.

- Behandlingsplan A er å flytte til sør-Spania, sier sollysboksoppfinneren Steve Hayes til BBC.

- Plan B er å introdusere dem for kunstig lys. Det sender signaler til den delen av hjernen som sier det er dag, sier han videre.

Lysterapi
Lysterapi regnes i dag som hovedbehandling ved vinterdepresjoner. Lysbehandlingen virker raskt, mange pasienter merker effekt allerede etter første behandling. Omkring 70% av de som reagerer positivt på lysbehandling opplever bedring første uke.

Terapien består av at du retter øynene mot en sterk lyskilde i en periode hver dag. Lyskasser med riktig lysstyrke kan du få kjøpt hos en bandagist eller du kan gå til behandling hos en terapeut.

For mange kan lysbehandlingen avsluttes etter en eller to uker, uten tilbakefall. Ved manglende eller delvis effekt bør man gjøre en nærmere søvnanalyse og eventuelt endre behandlingstidspunkt, eller noen ganger øke lysintensiteten.

Lys for lysten
Og som en ekstra bonus kan lysterapien også gi en god effekt på seksualdriften. Lysterapi utløser nemlig en økning i et hormon som motvirker depresjon og manglende seksuell lyst. Hormonet som kalles Luteinizing hormon (LH) er kjent for å heve testosteronnivået hos menn.

Les også: Unngå høstdepresjon med lys

 

Mozon.no, 03.11.2004