<b>Ja til melkesyrebakterier</b>- Ved å spise nyttige bakterier og samtidig forsyne dem med næring, skapes en bra balanse mellom gode og dårlige arter, sier svensk ekspert (bildekollasje). Foto: Science Photo Library og Tine
Ja til melkesyrebakterier- Ved å spise nyttige bakterier og samtidig forsyne dem med næring, skapes en bra balanse mellom gode og dårlige arter, sier svensk ekspert (bildekollasje). Foto: Science Photo Library og TineVis mer

Blir du bedre i magen av dette?

Produsentene lover at du skal få bedre mage på kort tid. Men er det sant?

Tar man et søk på nettet får man inntrykk av at melkesyrebakterier er gull verd. Produkter med melkesyrebakterier skal ha helsefremmende egenskaper ved at de stimulerer veksten av tarmregulerende bakterier.

De såkalte probiotiske bakteriene er blant annet kjent for å bedre tarmens bevegelser og forkorte tiden det tar å normalisere tarmfloraen etter en antibiotikakur. Ubalanse i bakteriefloraen i tarmen kan også komme når hverdagen blir litt hektisk og fylt med stress, og ved tarminfeksjoner, ifølge Opplysningskontoret for melk.

Probiotika er rett og slett i vinden som aldri før, og vi bombarderes stadig med reklame om nye produkter som inneholder disse «gunstige» bakteriene. Men er det virkelig mulig å vite hvilke bakterier som er best, og hvilke man bør spise for å få bedre helse?

Les også: Melkesyrebakterier gir god fordøyelse

Hvilke bakterier og hvor mange?

Det svenske forbrukermagasinet Råd&Rön (abonnementstjeneste) har testet en rekke produkter som inneholder probiotika, både tabletter og kapsler samt melkeprodukter.

- Man har bare forsket på en tredel av alle bakteriene i tarmen, og bare noen få av disse finnes i næringsmidler eller kosttilskudd. Ifølge en ny forskningsrapport har hver person rundt 160 ulike bakterier. Hvilken eller hvilke bakterier som gjør best nytte, og hvor mange millioner bakterier det bør være i næringsmidler eller kosttilskudd er det egentlig ingen som vet, skriver forbrukermagasinet.

De fleste tarmbakterier tåler ikke syre, og dør når de kommer ut i luften. Dermed er det vanskelig å analysere dem.

Dette høres ikke helt bra ut, eller..?

Les mer om probiotika på Lommelegen.no

Ja, det virker

- Tarmen er fantastisk, sier overlege Pontus Karling ved Umeå Universitetssjukhus. Han er blant flere forskere som vil bevise nødvendigheten av bakteriene, og vise at de må komme inn i kroppen på en ny måte. Industrien følger med og yoghurt, melk, fruktdrikker og kosttilskudd tilsettes med de verdifulle bakteriene.

Ifølge Karling bor det cirka en kilo levende bakterier i tykktarmen vår, og antall bakterier i tykktarmen er ti ganger så stor som alle cellene i kroppen.

- Ved å spise nyttige bakterier og samtidig forsyne dem med næring, skapes en bra balanse mellom gode og dårlige arter. Dette gir et sunt miljø i tarmen som kan motvirke visse sykdommer, sier overlegen.

Les også: Vi bruker vann og såpe for å holde bakterier og andre uhumskheter på avstand. Men noen bakterier kan gjøre kroppen din en stor tjeneste

Her hjemme bekrefter også norske eksperter at det er viktig med en sunn tarmflora.

- En sunn tarmflora er viktig for alle. Og spesielt når du har vært gjennom store belastninger som diaré, operasjoner eller antibiotikabruk, er det klokt å gjenopprette en god tarmfunksjon raskt. Dette er et viktig område som er undervurdert i norsk medisin, mener lege, homeopat og akupunktør ved Balderklinikken, Bernt Rognlien.

Han forteller at de sunne melkesyrebakteriene ikke bare bidrar til en velfungerende fordøyelse. Bakteriene beskytter også den sårbare celleveggen i tarmene slik at vi blir mer motstandsdyktige mot infeksjoner og immunreaksjoner på forskjellige matvarer.

Her er matvarene alle bør spise

Men det er bare et problem...

Ifølge Karling finnes det en rekke undersøkelser som viser at det er bra med probiotika.

- Framfor alt har man sett en effekt på såkalt ballongmage og diffuse magesmerter. Det kan være mange årsaker til irritabel tarm-syndrom (IBS - Irritable bowel syndrome) og ballongmage, og en del personer opplever mindre ubehag når de spiser probiotika.

Det er bare en utfordring:

- Problemet med vitenskapelige studier på probiotikas helseeffekter er at det finnes mange ulike type bakterier, og man vet fremdeles ganske lite om hvilke som gjør best nytte og hvilke doser som er nødvendig for å oppnå en effekt, forteller Karling, som legger til at et annet problem er at mange av undersøkelsene gjøres på oppdrag av produsentene, og vi vet hva det betyr…

Med andre ord: Ja, det virker, men vi vet ikke akkurat hvilke bakterier og derav produkter som virker best...

Slik kan du spise deg frisk

Åse Andresen, klinisk ernæringsfysiolog i Lommelegen bekrefter også at probiotiske melkesyrebakterier kan ha en positiv effekt hos de som lider av irritabel tarm.

- Det er ikke noe farlig å bruke dette hele tiden, sier hun, og legger til:

- Forøvrig kan det lønne seg å unngå store måltider. Noen med irritabel tarm reagerer på laktose og mye fett samt fruktose, fructaner (hvete, løk), sukkeralkoholer (som sorbitol), uløselig fiber (i grove kornprodukter), gassproduserende mat, alkohol, bananer, egg, erter og kaffe.