Blir dette for sterk kost?

Noen reklamekampanjer er muligens for kreative. Her er noen av de mest kontroversielle.

«Folk har sluttet å bry seg.Helsespesialist Runi Børresen»


Er det greit reklamere for en herreparfyme, gjennom å plassere parfymeflasken mellom beina på en naken kvinne? Er det greit å vise en nyfødt baby med en kakerlakk i munnen, så lenge det dreier seg om å rette søkelyset mot en god sak?

Si din mening nederst!

DinSide har plukket ut noen reklamekampanjer som har blitt hektig diskutert, og noen av dem bannlyst, fordi de tar i bruk kraftige virkemidler.

>> BILDER OG VIDEO: 10 grensesprengende reklamer.


DinSide gjør oppmerksom på at noen av disse bildene og videoene kan virke støtende.

Runi Børresen kaller denne reklamen fra Dior "grusom". Klikk på bildet for å se flere kontroversielle reklamer. Vis mer


- Skandaløst

Spesialist i helsefremmende og forebyggende arbeid, Runi Børresen, mener annonsørene som spiller på slike kontroversielle virkemidler bør skjerpe seg.

- Jeg synes det er ganske skandaløst, sier Børresen.

Hun sier slike reklamer viser dårlige holdninger i forhold til menneske- og verdisyn.

- De pusher normale menneskers grenser i forhold til hva som er ok.

Børresen synes det er et problem at de som har makten, forbrukerne, ikke bryr seg nok når de ser slik markedsføring.

- Folk har sluttet å bry seg. De tenker det er fryktelig, men gjør ingenting med det. Vi må si fra, dette liker vi ikke. Vi må stille oss noen spørsmål: vil vi være med på dette her?

Stjernen Sophie Ellis-Bextor stilte opp i denne kontroversielle reklamekampanjen for organisasjonen Peta. Vis mer

Les også: "Faen meg det verste jeg har sett"

Skaper blikkfang

Førsteamanuensis Håvard Hansen fra Institutt for markedsføring (BI) sier dramatiske bilder i annonser klarer å skape oppmerksomhet.

- Selskapene bruker dem utelukkende for å skille seg ut fra de såkalte snille annonsene, og skape blikkfang, sier Hansen.

Han synes ikke reklame som bruker noe sterke virkemiddel er de som er verst i klassen.

- Jeg synes personlig de som er verst er de som lover ting som de ikke holder, kommer med feilinformasjon, eller bare forteller halve sannheten, sier han.

>> BILDER OG VIDEO: 10 grensesprengende reklamer.


DinSide gjør oppmerksom på at noen av disse bildene og videoene kan virke støtende.

AKTUELT:


Kilder: Peta, News.com.au, Guardian.co.uk, Benetton, Amam, Tomford.com, Tourism Australia, Oslo City, Barnardos, PSFK, Advertising Is Good for You.