Blingbling (tikk)takk!

I år skal klokkene være fete - bokstavelig talt. Urskivene skal ese utover håndleddet - jo større jo bedre - og skal accessoires med tekniske finesser (menn) og strass (kvinner) - eller begge deler for dem som tør.


På vår lille runde rundt omkring hos forskjellige urmakere i Oslo var dommen klar: I sommer skal det være stort. Gjerne litt glorete, tenk P. Diddy, David Beckham eller P.I.M.P. - ja også for jenter! Metallet skal helst være hvitt, og overstrøs med mye strass. Det er imidlertid ennå et lite stykke igjen før vi ser den helt store pimp-klokke trenden, men prangende og glitrende - det skal det være.

BILDESPESIAL: Jenter - dette ser vi på håndleddene deres i sommer.

En lyserosa pikedrøm med urskive av strass - gents size - fra TechnoMarine. Faksimile fra Watchesonline.com Vis mer


- Hvis meg din klokke og jeg skal si deg hvem du er

I Erling Dokk Holms bok Fra Gud til Gucci, som kortfortalt hevder at det har vært et ideologiskifte i vår kultur fra religion til shopping, er armbåndsuret brukt som eksempel på hvor stor betydning personlige eiendeler har for image. De skal for det første være ekte. Det er ikke så viktig om du kjøper en Tag Heuer til fem tusen eller en Rolex til femti - men den må være original. En fake er et tegn på at hele deg er fake.

Men er det rart at mange lar seg friste til å kjøpe uekte urmakervare? Ta klokken til høyre. Den får du for cirka 35.000 kroner hos en urmaker på New Yorks Fifth Avenue. En liten taxi eller t-banetur unna får du en for 200 kroner. Fake som faen, fra en av bodene på Canal Street. Men bare om du klarer å leve med fake-stempelet.

Ikke bare for å vise tiden

Her hjemme er det dårligere stelt med tilbudet på fake klokker. Vil du ha det, bør du nok ta turen til markedene i Østen eller Vesten. Men for de fleste er fake klokker tabu.

- De fleste mennesker har et eget og veldig personlig forhold til klokkene sine, sier en ansatt i den eksklusive klokkeforretningen Bjerke på Karl Johan i Oslo. - Man kjøper ikke en klokke kun for å vise tiden. Den sier også mye om personligheten din.

BILDESPESIAL: Personlighet fra 500 til 130.000 kroner.

Dameur og Herreur

Selv om klokker fascinerer både menn og kvinner, er det tradisjonelt menn som har vært de aller mest ivrige aktørene på klokkemarkedet. Finurlige tekniske finesser inne i urene har også vært en mannsbastion, men skillet blir mer og mer utvasket. Det er imidlertid en god nyhet her, jenter. Sjansen er stor for at du en eller annen gang vil få en klokke av din kjære til jul eller bursdag - og om du gjengjelder tjenesten blir du garantert populær.

Gamle nyheter?

- Nyhet? tenker du når ekspeditrisen trekker frem en klokke du er 100 prosent sikker på at du har sett før. Og kanskje tenker du høyt, og møter et øyenbryn som langsomt blir løftet mot hårfestet. - Vi snakker om en ny klokke når den er inntil to år gammel, forklarer ekspeditrisen på Bjerke. Det er vel forsåvidt logisk. Noen kommer jo komplett med livstidsgaranti. Og hvem har vel 131.000 kroner å bruke i året på nye klokker?

Forhandlerliste?

Etter å ha kost deg med bildespesialen blir spørsmålet hvor du finner nærmeste utsalgssted for den lekre D&G Jacklyn?

Mens noen av klokkene er å få kjøpt over hele landet, må du reise utenlands for å skaffe deg en Chanel Mademoiselle. Men for å gjøre jobben enklere for deg har vi satt sammen en forhandlerliste her.